۱۳۸۷ مهر ۱۶, سه‌شنبه

روشی برای آموزش درس بار الکتریکی (قسمت پنجم)


























دانش آموزان در کلاس سعی می کردند با انجام مجدد آزمایش میله لاستیکی و ذرات کاغذی پاسخی برای سوال همکلاسی خود که در جلسه قبل مطرح نمود ه بود پیدا کنند .معلم به پاسخهای آنها با دقت گوش می داد و برای رفع ابهام گفت: بچه ها می دانید که موادی که بار الکتریکی ندارند ،خنثی هستند که نه الکترون گرفته و نه الکترون از دست داده و از آزمایشهای انجام شده پی بردید که مواد با بار الکتریکی مثبت یا منفی ، مواد خنثی را جذب می کنند . یکی از شما در جلسه قبل پرسید چرا موادی که دارای بار الکتریکی هستند مواد خنثی را جذب می کنند؟ دقت کنید وقتی میله لاستیکی که قبلا در اثر مالش بر روی پارچه پشمی دارای بار الکتریکی منفی شده است را به قعطه کاغذ کوچک نزدیک کنیم مشاهده کردید که لاستیک کاغذ را جذب می کند. میله لاستیکی با بارالکتریکی منفی ، الکترونهای نزدیکترین طرف کاغذ را جذب می کند . میله لاستیکی با بار الکتریکی منفی ،الکترو نهای نزدیکترین طرف کاغذ را دفع می کند و این الکترونها از یک طرف کاغذ به طرف دیگر آن رانده می شود و تا حد امکان از میله لاستیکی دور می شو ند. اکنون نزدیکترین طرف کاغذ به میله دارای بار الکتریکی مثبت است زیرا تعداد پروتونها با بار الکتریکی مثبت بیشتر از تعداد الکترونهای بابار الکتریکی منفی است بنابراین میله که دارای بار الکتریکی منفی است کاغذ را جذب می کند. وقتی که کاغذ با میله تماس پیدا می کند تعدادی از الکترونهای اضافی میله روی کاغذ می نشیند و تمام کاغذ نیز از نظر بار الکتریکی منفی می شود. سپس کاغذ می افتد . زیرا اکنون هر دو بار الکتریکی منفی دارند. . کاغذ دفع می شود. بچه ها این دفعه به جای میله لاستیکی از میله شیشه ای استفاده می کنیم به نظر شما چه رخ می دهد؟ بچه ها بیش بینی کردند . حالا معلم برای اینکه دانش آموزان ببیند پیش بینی شان درست بود یا نه معلم میله شیشه ای را با یک تکه پارچه ابریشمی مالش داد و سپس میله شیشه ای که بار الکتریکی مثبت داشت را به قطعه کاغذ کوچک نزدیک کرد و بچه ها مشاهده کردند که میله شیشه ای کاغذ را جذب می کند. و معلم از آنها خواست در این مورد علت را بیان کنند دانش آموزان با توجه به توضیح قبلی معلم در مورد میله لاستیکی و خرده کاغذ توانستند تا حدودی دلیل این اتفاق را بیان کنند . و بعد معلم برای کامل کردن توضیح دانش آموزان گفت: میله شیشه ای با بار الکتریکی مثبت الکترونها را جذب می کند و آنها روی نزدیکترین طرف کاغذ به میله جمع می شوند. و اکنون نزدیکترین طرف کاغذ به میله دارای بار الکتریکی منفی است. زیرا تعداد الکترونها با بار الکتریکی منفی بیشتر از تعداد پروتونها با بار الکتریکی مثبت است کاغذ را جذب می کند . وقتی کاغذ با میله شیشه ای تماس پیدا می کند تعدادی از الکترونهای کاغذ روی میله می نشیند و کاغذ نیز از نظر بار الکتریکی منفی می شود . سپس کاغذ می افتد . زیرا اکنون هر دو بار الکتریکی مثبت دارند و کاغذ دفع می شود و یکی از دانش آموزان همین موقع از معلم خود پرسید: چرا در مواد عایق الکتریسیته ساکن بهتر عمل می کند ؟ معلم از بچه ها خواست فکر کنند و آیا پاسخ مناسبی برای سوال همکلاسی خود دارند. یکی از بچه ها گفت: الکتریسیته ساکن بر عکس الکتریسیته جاری نمی شود. معلم در این مورد گفت: زیرا الکتریسیته تولید شده در آنها باقی می ماند و به بیرون نفود نمی کند. و حتی در زمستان هنگامی که هوای بیرون خیلی سرد و هوای داخل گرم و خشک است الکتریسیته ساکن به آسانی تولید می شود. بچه ها حالا بیائید با کمک هم آزما یش دیگری انجام دهیم . ببنید اول یکی از شما شانه را با استفاده از یک تکه پارچه پشمی آن را باردار کند و بعد آن را به شیر آب که کمی باز می کنم نزدیک کند . چه مشاهده می کنید؟ دانش آموزان همگی مشاهده کردند که جریان آب به وسیله شانه جذب و به سمت آن کشیده شد. سپس معلم از دانش آموزان خواست با رسم شکلهاآن در گروه های خود به بحث بپردازند و نتیجه بحث خود را در دفتر گزارش کار علوم بنویسند. و در پایان کلاس معلم از بچه ها خواست فهرستی از حوادث معمولی الکتریسیته ساکن را که مشاهده کرده اند و یا حوادثی را که ممکن است در خانه یا مدرسه و اتومبیل اتفاق بیفتد تهیه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ