۱۳۸۷ مهر ۱۴, یکشنبه

روشی برای آموزش درس بار الکتریکی(قسمت دوم)


به هر حال در طول تاریخ کسانی بدنیا آمد ند مثل بنجامین فرانکلین ، بچه ها کسی تا حالا راجب بنجامین فرانکلین مطلبی در کتابهای علمی خوانده است؟ بچه ها گفتند: نه معلم گفت: پس گوش کنید بنجامین فرانکلین در یکی از روز های سال 1752 میلادی بادبادک بزرگی ساخت و قطعه ای ابریشم به دنباله آن بست وبه ابریشم کلید آهنی بزرگی بسته بود। فرانکلین بادبادک خود را در یک روز طوفانی که ابر های زیادی در آسمان گرد آمده بودند به هوا فرستاد و بر خورد برق آسمان با کلید آهنی جرقه های بزرگ الکتریکی تولید می کرد। و این خود نشان دهنده ماهیت الکتریکی برق آسمان بود। البته بچه ها او کار خطرناکی انجام داده بود .شاید از طریق روزنامه ها یا تلویزیون خوانده یا شنیده باشید که انسانها یا حیواناتی در اثر برخورد برق آسمان به آنها جان خود را از دست داده اند. به هر حال آنچه مسلم است این پدیده در طول تاریخ توجهات زیادی به خود را جلب کرده است. یکی از بچه ها پرسید : چه اتفاقی در داخل ابر ها رخ داده است؟ معلم کفت: حرکت سریع قطرات آب در داخل ابر های صاعقه زا ، سبب پیدایش الکتریسیته می شود. گاهی اختلاف پتانسیل (ولتاژ) بین نقاط بالایی و پایینی ابر ها به صد میلیون ولت می رسد و در چنین نقطه ای تخلیه الکتریکی صورت می گیرد و نتیجه آن به صورت برق در آسمان به در خشش در می آید . حرارت حاصل از انفجار ، هوا را منبسط می کند و صدای بصورت تندر به گوش می رسد. خوب بچه ها در گروه های خودتان و یا استفاده از وسایلی که یه شما می دهم مطابق شرح آزمایش روی برگه آزمایش دوم و سوم را انجام دهید . معلم به هر گروه بادکنک ، پارجه ابریشمی و روزنامه و خط کش داد. شرح آزمایشها به قرار زیر بود.


آزمایش 2- صفحه روزنامه را بر روی دیوار قرار دهید و با خط کش به شدت آن را مالش دهید . بعد دستتان را از روی روزنامه بردارید ، چه اتقاقی می افتد؟ آیا صفحه روزنامه به زمین می افتد؟
آزمایش 3- بدون استفاده از چسپ سعی کنید بادکنک ها را به دیوار بچسبانید.
بچه ها در گرو های خود با همکاری یکدیگر سعی می کردند آزمایشهاس 2 و 3 را انجام دهند و نتیجه آزمایشها را در دفتر گزارش علوم خود یاداشت می کردند. ( هدف معلم از برگزاری اینگونه فعالیتها آماده سازی ، یافتن و درک مفاهیم علمی بار الکتریکی و تعمیق آموختهای صفحات 34 و 35 و... فصل 3 کتاب علوم سوم راهنمایی توسط دانش آموزان بود।معلم سعی می کند در فعالیتهای یاد دهی – یادگیری به روش مناسبی انجام گیرد و دانش آموزان تا حدود ی به نتایج درس بار الکتریکی فصل 3 دست یابنند. )

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ