۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

فعالیتهای گروهی یا انفرادی (در کلاس یا خارج از کلاس ) برای آموزش بخش ها ی جانوران کتاب علوم








1-اسامی جانورانی که کودکان دیده اند از آنها بپرسید و در تابلو و دفتر کار علوم خود بنویسند . و از آنها بخواهید با مطالعه کتابها ی علمی و یا به کمک والدین خود و.... مقابل هر یک محل زندگی آن را ثبت کنند. و در صورت پیدا کردن عکسهای از آن جانوران ، عکس هر یک از آنها را در مقابل نام شان بچسبانند.
۲- به دانش آموزان فرصتی بدهید تا عکسهای از جانوران قطبی ، استوایی ، جنگلی و دریایی و... تهیه کنند . و اطلاعا تی از آنها به کمک یکدیگر جستجو و جمع آوری نمایند و در گروه های خود به روش ساخت گرا عکسهای جانوران را در وسط مقوا بچسبانند و یا استفاده از خط کش و کشیدن خطهای به اطراف خصوصیات آنها را بنویسند . (طرح شبکه ای و...).
۳-بچه ها را به گردش علمی ببرید و ضمن گردش علمی در جنگل و... لانه جانوران را به آنها نشان دهیدو دقت کنند که جانورانی مانند پرندگان لانه خود را از چه می سازند؟
۴- در ضمن گردش علمی از آنها بخواهید به کمک یکدیگر زمین را بکنند و جانورانی مانند کرم خاکی را پیدا کنند وچنین جانورانی را مشاهده و مطالعه کنند.
۵- در ضمن گردش علمی تخم پرندگان و یا جانوران مختلف را بیابند و ازلحاظ اندازه و رنگ و وزن و...مقایسه کنند.
۶- زندگی قورباغه و مراحل تغییر شکل آن را مشاهده کنند. و حتی در یک آکواریوم با کمک معلمشان در مدرسه تهیه کنند. و مراحل رشد قورباغه را در آن محیط شیشه ای هر روز زیر نظر بگیرند. و رفتار آنها را بررسی نمایند.
۷-در ضمن گردش علمی نمونه های از پیله کرمها زا پیدا کنند و حتی می توانند نمونه های را در شیشه گذاشته و مدتی در منزلشان یا مدرسه از آنها مراقبت کنند و ببینند چگونه پروانه بیرون می آید.
۸-در ضمن گردش علمی اقسامی از پروانه ها ی که دیده اند .عکسهای از آنها با دروبین بگیرند . و عکس آنها را جمع آوری کنند. و با کمک معلم و اشخاصی که در زمینه حشراتی مانند پروانه ها اطلاعاتی دارند . با نشان دادن عکسها به آنها اطلاعاتی در باره پروانه ها جمع آوری کنند.
۹-از مناطقی که در نزدیکی آب است دیدن نمایند و زندگی جانورانی مانند اردک را مطالعه کنند.
-در یک جدول نام جانورانی که دیده اند را بنویسند و در مقابل هر یک ، نوع خوراک هر جانور را در دفتر علوم خود بنویسند.
۱۱- در کلاس اسامی جانوران را روی تابلو بنویسید تا دانش آموزان نوع پوشش بدن ، نوع خوراک ، نوع تولید مثل ، نوع حرکت ، نوع لانه و... هر یک را در مقابلش بنویسند.
۱۲-با جمع آوری عکس یا نقاشی کردن یا تهیه مدلهای خمیری یا گچی و... نشان دهید که جانوراز منقار ، دم ،بال و پنجه چه استفا ده می کند.
۱۳- در باره مهاجرت پرندگان اطلاعاتی را جمع آوری و در یک جدول نام و علت مهاجرت هر یک از پرندگان را بنویسند.
۱۴-نشان دهید که می توانیم جانوران را برای کار های تفریحی و حمل بار تربیت نماییم. با کمک تصلویر یا نمایش فیلم از جانورانی مانند اسب ، الاغ و...
۱۵- از دانش آموزان بخواهید با همکاری یکدیکر در باره تغییر شکل جانوران ، تغییر رنگ ، کم با زیاد کردن پشم و موی ، ذخیره غذا ، خواب زمستانی و پنهان شدن در لانه را با رفتن به گردش علمی و مشاهده و کشیدن شکلها و یا گرفتن عکسهای از آنها نشان دهند.
۱۶- در مناطق برفی دانش آموزان در ضمن گردش علمی می توانند جای پای جانوران را در روی برف با استفاده از ذره بین پیدا کنند و با کمک معلم خود آن جانور را شناسایی کنند. زیر جای پای در روی برف معرف نوع جانور است. نمونه هایی از عکس اثر جای پای جانوران ترتیب دهید و یا از دانش آموزان بخواهید به کمک یکدیگر شکل پای جانورانی که دیده اند را رسم کنند.
۱۷- چند جانور اهلی را نام ببرند و معرفی کنند. معلم می تواند با کمک دانش آموزان تعدادی از جانوران اهلی مثل جوجه و.. به کلاس درس بیل ورند. و مواظبت از آنها را به آنها یاد دهند.
۱۸-داستانهایی توسط معلم و یا برخی از دانش آموزان نقل شود که نشان دهند که اسب ، گاو ، خرگوش ،سگ و... چه می خورند ؟ چگونه حرکت می کنند ؟ چگونه از بچه های خود مراقبت می کنند؟ و.....
۱۹-از دانش آموزان بخواهید که راجع به یک جانور که در خانه شان نگهداری می شود ، برای دوستانشان توضیح دهند.
۲۰- دانش آموزان با دیدن فیلم از جانورانی مانند مورچه یا زنبور و... در باره نیاز به همکاری در زندگی این گونه جانوران با همدیگر بحث و گفتگو کنند.





























































































هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ