۱۳۸۷ مهر ۱۵, دوشنبه

روشی برای آموزش درس بار الکتریکی(قسمت سوم)


معلم از بچه ها پرسید: بچه ها با توجه به 3 آزمایشی که انجام دادید می توانید بگویید الکتریسیته ساکن چگونه تولید می شود؟ یکی از بچه ها دست خود را بالا برد و گفت: من از این آزما یشها نتیجه گرفتم که هر گاه دو مواد مختلف مثل پارچه ابر یشمی و شانه پلاستیکی و....را به هم بما لیم ، ذرات سبکی مثل کاغذ را به خود جذب می کنند। و این روشی برای تولید الکتریسیته ساکن است. معلم گفت: درست است. الکتریسیته ساکن در اثر اصطکاک تولید می شود. و هر گاه دو ماده نا فلز را به هم بمالیم ، اشیاء سبکی مانند ذرات ریز کاغذ و نخ کتانی را به خود جذب می کنند. در این حالت گفته می شود که اینگونه مواد دارای بار الکتریکی شده اند. این الکتریسیته ایجاد شده در این مواد ، در یک نقطه ثابت می مانند و الکتریسیته ساکن نامیده می شوند. اولین بار تالس ،فیلسوف یونانی پی برد که کهربا (صمخ درخت که به صورت سنگواره در آمده است.) اگر بر لباسهای خود مالش دهد ، این ماده مثل آهن ربای طبیعی که جسم آهنی را جذب می کند ، می تواند خرده های چوب یا کاغذ را جذب نماید و کلمه الکتریسیته از واژه یونانی «الکترون» گرفته شده است. این واژه در زبان یونانی به معنای کهربا ست. معلم به سمت تخته رفت و نوشت:«هرگاه شانه پلاستیکی را روی یک تکه پارچه پشمی بمالیم ، تعدادی از الکترونهای پشم روی شانه پلاستیکی می نشیند। و شانه ،بارالکتریکی منفی گرفته است. تعداد ی از الکترونهای شانه با بار الکتریکی منفی بیشتر از تعداد پروتونهای آن با بار الکتریکی مثبت است ، بنابر این شانه از نظر بار الکتریکی منفی می شود. و پارچه پشمی الکترونهایی با بار الکتریکی منفی را از دست داده است . حال تعداد پروتونها با بار الکتریکی مثبت بیشتر از تعداد الکترونها با بار الکتریکی منفی است ، بنابر این از نظر بار الکتریکی مثبت می شود. » یکی از دانش آموزان پرسید: اگر میله شیشه را روی یک تکه پارچه ابریشمی مالش دهیم چه رخ می دهد؟
معلم به دانش آموزان گفت: در این حالت تعدادی از الکترونهای شیشه روی پارچه ابریشمی می نشیند . شیشه الکترونهایی با بار الکتریکی منفی را از دست داده است و از نظر بار الکتریکی مثبت می شوند ، زیرا تعداد پروتونها با بار الکتریکی مثبت بیشتر از تعداد بارالکتریکی منفی است. پارچه ابریشمی الکترونهایی با بار الکتریکی منفی گرفته است و از نظر بار الکتریکی منفی می شود ، زیرا تعداد الکترونها با بار الکتریکی منفی بیشتر از تعداد پروتونها با بار الکتریکی مثبت است.
یکی از دانش آموزان گفت: پس می توان نتیجه گرفت مواد موقعی باردار می شوند که الکترون بگیرند یا از دست بدهند. ولی برای من این سوال پیش آمده چرا مواد ی که دارای بار الکتریکی هستند ، مواد خنثی را جذب می کنند؟ معلم همین موقع می خواست با توضیح و انجام یک آزمایشی (ذرات کاغذ ومیله لاستیکی ) پاسخ پرسش دانش آموز را بدهد که زنگ مدرسه به صدا در آمد و معلم خواست که همه بچه ها درباره این پرسش فکر کنند و در جلسه بعدی درباره آن با همکاری یگدیکر و با انجام یک آزمایش پاسخ مناسبی برای این پرسش پیدا کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ