۱۳۸۷ آبان ۱, چهارشنبه

مدل آموزشی یک پارچه کلارک

این مدل از طریق استفاده از چهار کار کرد زیر ،برنامه درسی را سازمان دهی می کند.
1
-تفکر 2-کشف و دریافت 3- احساس و هیجان 4- حس های فیزیکی
هدف: این مدل آموزشی ،مدل یک پارچه کردن فعالیت های کل مغز است که به تجربه یادگیری کلی و یک پارچه منجر می شود.این مدل تمامی نیاز های دانش آموزان را در تجربه های آموزشی و یادگیری شناسایی می کند. این مدل برای سنین و پایه های مختلف و در همه درس ها می توان استفاده کرد. تنها منبع اضافی مورد نیاز این مدل صرف زمان بیشتر برای آمادگی معلم است.
در زیر یک درس نمونه ارائه می شود که براساس مدل آ موزشی یک پارچه کلارک برای آشنایی بیشتر شما معلمان و دانشجو معلمان تهیه کرده ام.
موضوع (همه سطح ها):
مطالعه سنگ ها
توجه:هدف ها می توانند برای هر یک از پایه های تحصیلی به کار گرفته شوند . شیوه اداره کلاس بستگی به سطح رشد دانش آموزان دارد.
فکری:پی بردن به استفاده سنگ ها در زندگی (صنعت ، کار های هنری و آثار با ستانی .
احساسی / عا طفی : مقایسه رنگ ها ،جنس ها ،اندازه و شکل های مختلف سنگ ها با استفاده از روشهای مختلف مانند لمس کردن و....
فیزیکی / حسی : انجام آزما یش برای شناسایی سنگ های گوناگون (رسوبی ،آذرین و...) از یکدیگر .
کشف و دریافت: پی بردم به خاصیت ، نحوه تشکیل سنگ ها و پیدایش خاک از آنها و ارائه و خلق روشی برای طبقه بندی کردن سنگ ها بر حسب سختی ، سستی ،صافی ،زبری ،رنگ و نوع ذرات و... و بروز تخیل در خلق یک آزمایش و طراحی آن جهت کشف و پی بردن به چگونگی تشکیل سنک ها ی گوناکون ما نند سنگ رسوبی .
شیوه های ممکن:
1-ضمن یک گردش علمی ، ساختن خانه های مختلف را نشان دهید.
2-موادی که در تهیه خانه ها (ساختمانهای شهر تان ) مصرف می شوند در دفتر علوم بنویسید.
3-کلکسیونی از قطعه سنگ های کوچک و تکه های کاشی ،موزائیک و سیمانهای مختلف را در داخل شیشه های سر بسته تشکیل دهید.
4-آلبوم دیواری انواع خانه های برفی ،آلونک ،چا در ی،خشتی ،آجری ،چوبی ،آهنی و سنگی و بتونی و.. . تهیه کنید.
5- آلبوم دیواری از انواع سنگ ها تهیه کنید .
6-سخت شدن سیمان ،ساروج و گچ و... را در کلاس نشان دهید.
7-از گچ ،سیمان و شن و... سنگهای به شکلهای مختلف و جالب دانش آموزان تهیه کنند .(مثلأ یه شکل جانوران و گیاهان و...)
8-اگر در محل زندگی شما کارگاه شیشه سازی و سنگ بری باشد . دانش آموزان را برای تماشا و تهیه گزارش به آنجا ببرید.
9-دانش آموزان داستان کوتاهی را درباره سرگذ شت و پیدایش سنگ ها و کاربرد آنها به وسیله انسان در طول تاریخ می نویسند. و در کلاس آن را می خوانند.
10-دانش آموزان بحثی درباره موضوعاتی پیشنهادی خود (در رابطه با سنگ ها ) را بیان می کنند .
- تفاوت سنگها
- پیدایش سنگها
- تشکیل خاک از سنگها و....
11-تحقیق و بررسی کنند در ساختمان مدرسه ای که در آن مشغول تحصیل هستند چه موادی به کار رفته است؟ چگونه از خواص ویژه این مواد استفاده شده است؟
12-با استفاده از خمیر و... و طراحی یک آزمایش یا مدل سعی کنند نشان دهند چگونه نیرو های مختلف درون و بیرون زمین باعث تغییر شکل مواد رسوبی و ته نشین شده در اعماق در یا ها شده است و منجر به پیدایش کوه ها ، سنگ ها و.. .گردیده است.
13- با چوب ، کاغذ ، سنگ و.... خانه های را بسازند و ببینند آیا می توان در آینده خانه های کاغذی بسازیم؟ آیا خانه های کاغذی به محکمی خانه های سنگی خواهد بود؟ کدام در برابر زلزله کمتر خراب می شود.
14-افراد مطلع و آگاه مانند مهندس معدن ,سنگ شناس (زمین شناس) و... دعوت کنید تا در باره انواع سنگ ها و کاربرد آنها و نحوه تشکیل این سنگ ها به بحث بپردازند.
15-دانش آموزان فیلم های در باره انواع گوناگونی سنگ ها و نحوه تشکیل و کاریرد آنها تماشا کنند.
16-بگذارید دانش آموزان یک قا شق چایخوری خاک را در ظرفی بزرگی از آب حل کنند ،مواد جامد ، نا محلول در آب در طول یک روز (شب) رسوب می کنند . ببینند و در باره آن بحث کنید.
17-تصاویری از غار ها یا غار های بزرگ که بر اثر تأثیر آبهای گاز کربنیک دار بر سنگ های آهکی بوجود آمده اند به آنها نشان دهید و در صورت امکان از غاری که نزدیکی محل زندگی شما است بازدید کنید و نحوه شکل گیری آن را مورد بررسی قرار دهید. 18-چگونگی تشکیل استالاکتیت و استالاگمیت (قندیل های آهکی) در کلاس آزمایشی ترتیب دهید با استفاده از دو لیوان آب ،یک تکه طناب نخی نرم و کلفت و مقدارس نمک (سولفات دو منیزی یا زاج سفید و...) و بعد از حدود یک روز یک استا لا کتیک و استالا گمیت به وجود خواهد آمد . و دانش آموزان پی می برند که استالاکتیت و استالاگمیت حقیقی از کربنات کلسیمی که در آب گاز کربنیک دار حل شده به وجود می آید.
19-آزمایشی طراحی کنید که چی ببرند سنگها به علت تغییر نا گهانی در جه حرارت منقبض می شوند و ذرات سنگ از آن جدا می شوند و ته ظرف قرار کی گیرند. (یک قطعه سنگ رسوبی کاملا خشک با کمک انبر در روی چراغ الکلی به شدت حرارت دهند و بعد آن سنگ را به سرعت داخل یک ظرف آب سرد فرو ببرند.)
20-آزمایشی طراحی کنید که دانش آموزان پی ببرند که سرعت نفود آب در ماسه سنگها زیاد است. (یک قطعه ماسه سنگ یا سنگ آهک را چند لحظه در آب فرو ببرید و بعد آ نرا بیرون آورده و با پارچه نرم رطوبت آن را گرفته و خشک کنید سنگ هنوز مرطوب به نظر خواهد رسید و یک قطعه ماسه سنگ را وزن کنید و آنرا یک شب در ظرف آب قرار دهید . و بعد آن را از داخل آب بیرون بیاورید و خشک کنید و دوباره وزن کنید. دانش آموزان پی می برد که ماسه سنگ به علت داشتم خلل و فرج دار بودن آب را به خود کشیده و جذب کرده و سنگین تر خواهد بود.
21- از دانش آموزان بخواهید خاکهای و سنگ ها مختلف را با ذره بین به دقت بنگرند و بگویند چرا سنگها برخی صاف می شوند. سنگهای مانند مرمر ، چخماق ، خارا ،آهکی ،سنگ نمک ( سنگ رسوبی و دگرگونی ) و... را جمع آوری و به مشاهده آنها بپردازند. در آنها به دنبال شن ، گل ، لجن یا خاک رس بگردید به نحوه شکل گیری هر کدام از این سنگها پی ببرید. سنگ را با سرکه یا آب لیمو مورد آزمایش قرار دهید تا در صورت تشکیل حباب مشخص شود آیا هیچ کدام از آنها از سنگ آهک تشکیل شده است .سختی مواد معدنی را مورد امتحان قرار دهید با کمک ناخن ،چاقو ،سکه،سوهان فولادی یا یک تکه شیشه و در یک جدولی اطلاعات خود را وارد کنید. و در تابلو کلاس نصب کنید.
22-بررسی و مطالعه کنند که سفال و کوزه را چه طور می سازند . و در جستجو ی پیاده رو هایی که توسط ریشه درختان نزدیک شان بالا رانده شده اند . شکاف برداشته اند و یا شکسته اند باشند. تا پی ببرند که یکی از عواملی که به فرسایش و خرد شدن سنگها کمک می کند . ریشه های گیاهان و رشد آنها است. (ریشه ها ،سنگها را می ترکانند و می شکنند.)
23-آزمایشی ترتیب دهید که دانش آموزان پی ببرند که آبهای زمین سنگ آهک را در خود حل می کنند. تعدادی سنگهای و تخته سنگهای بزرگ در گردش علمی به آنها نشان دهید که پی ببرند باد در سنگها فرسایش ایجاد می کند.
24- آزمایشی طراحی کنید که پی ببرند آبی که یخ می زند سنگها را می ترکاند. (یک شیشه دارم پر از آب در یک حوله یا پارچه بپیچید و آنرا یک شب همگی در منزلشان در جای یخی یخچال قرار دهند . روز بعد پارچه را باز کنند و بطری را ملاحظه کنند. آب یخ زده افزایش حجم پیدا کرده و شیشه شکسته است. پس هنگامی که آب در سنگها ی خلل و فرج دار یخ می زند ، سنگها غالبأ که این دلیل می ترکند.
25-....

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ