۱۳۸۷ تیر ۹, یکشنبه

الگوی تدریس یاد سپاری(نمونه ا)

طراحی آموزشی
عنوان آموزشی : انسان و محیط زیست
نام درس : علوم تجربی پنجم دبستان
نام الگو : یاد سپاری
-
گام اول : توجه به مطلب
معلم :بچه ها متن درس را بخوانید سپس به کمک اعضای گروه خود آنچه در محیط زیست وجود دارد و رابط انسان را با محیط زیست جستجو کنید و زیر تعاریف و کلمات کلیدی و مهم خط بکشید و در نهایت آن ها را فهرست کنید. بعد از اینکه دانش آموزان خواسته ی معلم را انجام دادند .
معلم :بچه ها نماینده هر گروه فهرست مطالب گروه خود را بخوانند تا متن روی تابلوی کلاس آنها را بنویسیم این کار انجام می شود.

به نام خدا
فهرست گروه ما :
تولید کننده ، مصرف کننده ، زنجیره غذایی ، شبکه غذایی ، محیط زیست ، منابع طبیعی ، جمعیت ، آلودگی ، گیاه خوار ، گوشت خوار



گام دوم : ارتباط(پیوند)
معلم : تعاریف و کلمات کلیدی و مهم درس را که با هم ارتباط دارند در جمله ای کنار هم قرار دهید.
نماینده گروه اول : گیاهان مواد غذایی را تولید می کنند و تولید کننده نام دارند و جانوران و موجودات زنده دیگر از گیاهان تغذیه می کنند و مصرف کننده نام دارد بنابراین تولید کنندگان نیاز مصرف کننده گاه را تأمین می کنند .

نماینده گروه دوم : روباه ( گوشت خوار ) از خرگوش (گیاه خوار) تغذیه کرده و خرگوش از گیاه تغذیه می کند این رابطه غذایی بین موجودات زنده را زنجیره ی غذایی می گویند . بعضی از این زنجیره های غذایی با هم در ارتباطند و با هم شبکه ی غذایی را تشکیل می دهد . بنابراین شبکه غذایی مجموعه ای از زنجیره های غذایی با هم مرتبطند .
نماینده گروه سوم :چیزهایی که در طبیعت وجود دارد و ما از آن استفاده می کنیم منابع طبیعی نام دارند برخی از این منابع مانند گیاهان و جانوران منابع طبیعی زنده و برخی منابع مانند آب و خاک و هوا منابع طبیعی غیر زنده هستند.
گام سوم : ضبط تصویر های حسی
معلم : بچه ها با کمک هم پازل را کامل کنید ، بعد از کامل کردن آن کمی فکر کنید و زنجیره های غذایی را که در آن می بینید بیان کنیددانش آموزان بعد از هم فکری در گروه زنجیره های غذایی را که می بینند بیان می کنند .
معلم :زنجیره های غذایی را که بچه ها نام برده روی تابلو نوشته و پس از اصلاح آن اگر ارتباطی میان زنجیره های گروه های با هم وجود دارد این ارتباط را از دانش آموزان می پرسیم و ارتباط آن را روی تابلو می نویسیم.

گام چهارم :تمرین و یادآوری
بچه ها فعالیت هایی "را بحث کنید ، فکر کنید را انجام دهید ، در نهایت معلم درس را جمع بندی می کند و فعالیت های پایانی را ارائه می دهد.
معلم : بچه ها حالا بیایید چند زنجیره غذایی رسم کرده و هر گروه تصویری از عوامل آلوده کننده بکشنددر پایان نمایشی از عوامل آلوده کننده محیط زیست توسط شاگردان اجرا می شود.










هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من