۱۳۸۷ خرداد ۲۹, چهارشنبه

فعالیت خارج از کلاس


زمینه ی اصلی انجام دادن فعالیت خارج از کاس عمدتاً عبارت از :
۱ ) مصاحبه با افراد مطلع : جمع آوری اطاعات و تهیه گزارش از طریق گفت و گو با افراد متخصص و مطلع درباره ی موضوعات گوناگون مرتبط با درس
مثلاً برای اینکه درباره ی خزندگان اطلاع داشته باشیم با افراد که دارای اطلاعات زیادی هستند مصاحبه می کنیم مثل ( چرا خزندگان کمتر ازپرندگان غذا می خورند و اطلاعات خود را جمع آوری می کنیم مثل ( روی بدن خزندگان از پولک پوشیده شده ) و گزارش خود را از طریق گفت و گو با افراد متخصص مثل ( لاک پشت در گروه خزندگان قرار دارد . خزندگان هنگام حرکت تمام شکم خود را روی زمین می کشند ) و مطلع درباره موضوعات گوناگون درس ( خزندگان تخم گذار هستند ) .
۲) ساخت ابزار : ساختن ابزارها و وسایل مرتبط با موضوعات درس : در هنگام تدریس انواع خزندگان می توانیم تعدادی از خزندگان که بیشتر مربوط به درس می شوند بسازیم . مانند ( مار ، سوسمار ، ... )
۳ ) مشاهده ی پدیده : مشاهده ی دقیق ، جمع اطلاعات و تهیه گزارش درباره موضوعات گوناگون مرتبط ، با درس مثلاً پنجه ی پرندگان که یکی از موضوعات تدریس می باشد باید به مشاهده دقیق عکس پا های پرندگان یا مشاهده پا های برخی از پرندگان از نزدیک بپردازد و درباره کار هر یک از ان ها اطلاعات جمع آوری کند مثلاً درباره ی پاهای لک لک ، اردک وپر ندگان دیگر و... گزارش تهیه کند مثل ( که بین پاهای اردک پرده وجود دارد از آن برای شنا کردن استفاده می کند . )
۴ ) تهیه مجموعه : جمع آوری نمونه ها و مجموعه گوناگون مرتبط با درس :
مثلاً در هنگام تدریس ساختمان مهره داران یکی از موضوعات درسی می باشد نمونه ای پلاستیکی از این مهره داران را مانند ( پرندگان ، پستانداران سگ و گربه ) به کلاس بیارد و یا عکسهای از ساختمان اسکلتی آنها را پیدا کند و به صورت مجموعه در یک آلبوم قرار دهد و و نام هر جانور و مشخصات مهم بدنی آن را در کنار هر عکس بنویسد.
۵ ) انجام دادن آزمایش : انجام دادن آزمایش مرتبط با موضوعات درسی :
برای اینکه بفهمیم آ هن ربا چه وسایلی را به سمت خود می کشد و جذب می نماید وسایل مختلف (آهنی و غیر آهنی ) در اختیار دانش آموزان می گذاریم و از آنها می خواهیم که آهن ربا را به یکی یکی وسایل روی میز نزدیک کنند. و خودشان آزمایش کنند.
۶ ) مطالعه کتاب : مطالعه کتاب های غیر درسی مرتبط با درس : مثال مثلاً برای فهمیدن بیشتر درباره ی جانداران کتاب جانداران را مطالعه می کنیم .
۷)ساخت و کاربرد وسیله : وسایل مورد نیاز ـ روش ساخت وسیله ـ روش استفاده وسیله ـ شکل آن وسیله ( برای ساخت ابزار ) نام آن درس پایه ی چندم و گروه مخاطبان . برای ساختن مار وسایل ( کاغذ و قیچی ) ـ روش ساخت ( اول شکل را روی مقوا می کشیم و بعد با قیچی آن را برش می دهیم ) ـ شکل ان وسیله ( دراز و به حالت مارپیچی ) ـ نام درس : خزندگان و نوع حرکت آنها .

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من