۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

رویش دانه گرده و تشکیل دانه و میوه


وقتی گرده افشانی کامل انجام شد و دانه گرده روی کلاله مادگی گل قرار گرفت. دانه گرده در اثر جذب آب متورم و پاره می شود. از محل پارگی یک لوله میکروسکوپی به نام لوله گرده از دانه گرده بوجود می آید که از طریق خامه مادگی به سمت پائین به طرف تخمدان حرکت (رشد) می کند . لوله گرده هسته های زایشی و رویشی را در بر دارد. هنگامی که لوله گرده حاوی هسته های زایشی و رویشی به میکرو پیل منفذی ریز در تخمدان (در زبان فارسی سفت ) نزدیک می شود . وظیفه سلول رویشی به پایان می رسد و رو به تحلیل می رود. اما در درون لوله گرده هسته زایشی با یک تقسیم میتوز (فرآیندی که در طی آن سلول مادر به دو سلول تقسیم می شود که تعداد کروموزومهای آن دو سلول کاملا شبیه سلول مادراست و حامل همان ژنها هستند. ) به دو سلول گامت نر ( سلول جنسی نر یا آنتروزوئید) تبدیل می شوند. در این هنگام وظیفه لوله گرده به پایان می رسد و از بین می رود. در داخل تخمک دو سلول جنسی ماده (گامت ماده) وجود دارد . یکی از گا مت های نر با سلول تخمزا (گامت ماده ) ترکیب و سلول تخم اصلی (دیپلوئید) را بوجود می آورد که بعد ها گیاهک از آن بوجود می آید. و گامت نر (آنتروزوئید )دیگر با سلولدو هسته ای (گامت ماده) ترکیب و سلول تخم ضمیمه(تری دیپلوئید یا 3nکروزومی ) را ایجاد می کند که بغد از آن بافت آلبومن یا اندوخته دانه بوجود می آید। اتصال یک دانه گرده به تخم درون تخمک را لقاع می گویند. برای انجام لقاع باید مادگی گل ،گرده همان نوع گل را دریافت کند. هنگامی که عمل لقاع صورت گرفت تخمک به دانه تبدیل می شود. مثلا اگر دانه گرده گل لاله روی کلاله گل سوسن قرار گیرد لوله گرده تولید نخواهد شد و به عمل لقاع منجر نمی شود. بعد از لقاع از تقسیمات سلول تخم اصلی بخشی به نام گیاهک (جنین) و از تقسیمات سلول تخم ضمیمه اندوخته (آلبومن) به وجود می آید همزمان با این تغییرات پوسته های تخم ضخیم و سخت می گردد و پوسته دانه را بوجود می آورد. و با رشد و بزرگ شدن تخمدان معمولا گلبرگها و پرچمها پژمرده می شوند و می افتند و این زمانی است که تخمدان رسیده و میوه تشکیل می شود. بنا بر این میوه تخمدان رسیده گل است که شامل دانه ها ی تشکیل شده می باشد. دانه تخمک رسیده ایست که با یک دانه گرده بارور شده است. دانه و سیله پیدایش گیاه جدید از همان نوع گیاه می با شد.
میوز : فرآیندی که در طی دومرحله متوالی سلول2nکروموزومی تقسیم و در نتیجه این تقسیم تبادل مواد ژنتیکی که به گوناگونی
وراثتی منتهی می شود و هاگها و گامتها در طی همین فرآیند بوجود می آیند.
گامتوفیت: در دوره نسل گیاهان بخشی است که از رشد و نمو هاگ به وجود می آید (مرحله هاپلوئیدی) در این مرحله اندامهای جنسی که خود مولد گامتها (سلول جنسی) هستند تشکیل می شوند .
کروموزوم: اجسامی رشته مانند که در هسته سلولهای یوکاریوت(به جاندارانی که سلولهای آنها هسته با غشای مشخص دارند اکثر جانداران به جز باکتریها و جلبکهای سبز –آبی یوکاریوت هستند। ) مشاهده می شوند و محل و جایگاه استقرار ژنها هستندسلولی و در حین تقسیم سلولی تمایان می شوند هر کروموزوم شامل: ( پروتئین و (DNA),(RNA) است.
ژن: واحد ماده وراثتی که از چند نوکلوئید تشکیل شده و در بر دارنده اطلاعات ژنتیکی مخصوصی است و می تواند واحدی مانند خود را بوجود آورد و هر ژن کنش مخصوصی است و می تواند واحدی مانند خود را بوجود آورد و هر ژن کنش مخصوصی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ