۱۳۸۶ بهمن ۲۵, پنجشنبه

ایفای نفش تاکتیکی از تاکتیکهای متمرکز کننده درس

یکی از تاکتیک های مفید ، ایفای نقش است. این نوع تاکتیک برای درک و معنی دادن به مفاهیم علمی انتزاعی مناسب است. مفاهیم دو نوع اند . مفاهیم مشهود که با نگاه کردن به پدیده های که مستقیما به آن مفهوم مربوطند یاد گرفته می شوند . مانند پرندگان ،پستانداران ، گیاهان ، ماهیها ، سنگها ؛ گلها ، برگها ، حشره ها ، کتاب ، خاصیت گرد بودن ، دانه ها ، مایع مثل آب و.... اینها مثالهایی از مفاهیمی هستند که با مشاهده می توان آنها را به دست آورد و یا می توان آنها را درک و فهمید.زیرا بر تجارب مستقیم با عینی متکی هستند. اما در برابر اینگونه مفاهیم ، مفاهیمی در کتابهای درسی وجود دارد که برای کودکان خردسال درک آنها و تعریف کردن آنها بسیار مشکل است. مانند : اتم ، مولکول ؛ وضعیت و چگونگی حرکت و قرار گرفتن سیار ه ها در منظومه شمسی ، فشار ، انرژی ، شیوه عمل گلبولهای سفید خون در برابر هجوم میکروب ها و ... که به اینگونه مفاهیم ، مفاهیم انتزاعی می گویند و به منظور درک آنها توسط کودکان بهتر است از تاکتیک ایفای نقش کمک گرفت. اگر بچه ها را وادار کنید که خودشان مانند هنر پیشه های سینما و تلویزیون و یا تئائر ، نقش معنی این کلمات را بازی کنند به آنها کمک می شود تا آنها را بهتر در ذهن خود جای دهند و متصور کنند. در این روش هدایت و راهنمایی معلم لازم است تا بچه ها بتوانند با موفقیت اینگوته فعالیتها را انجام دهند. این روش به بچه ها کمک می کند تا کمتر خود مرکز باشند. پیاژه یکی از روان شناسان برجسته ،خود مرکزیت را از ویژیگیهای کودکان خردسال در مرحله پیش عملیاتی ( 2تا7 سالگی)می دانست . پس ایفای نقش روشی است که با استفاده از آن در کلا س های درس می توان به کودکان کمک کرد تا مسئله یا موضوعی را از دید گاه دیگر ببینند. و راهی خوب ، برای به تصویر کشیدن و نشان دادن اثرات علم در جامعه است. و یکی از مشخصه ایفای نقش این است که بین کودکان رابطه عاطفی مناسبی برقرار می کند. و از محاسن آن می توان به موارد زیر اشاره نمود: ا- باعث ظهور بحث گروهی می شود. 2- برای وادار کردن کودکان خجالتی و کم رو و کم حرف به شرکت در فعالیت های کلاسی موثر است. 3- در برانگیختن و ایحاد شور و شوق زیاد در کودکان نقش مهمی دارد. 4- احساس مسئولبت بیشتر ی می کنند و در برابر وظابف محول شده به آنها کوشا می شوندو در احساس ایفاگران نقش ،خود را شریک می دانند . 5- برای دروسی مانند تاریخ و علوم ورزشی مناسب است . البته از محدو دیت های مهم آن که برای اجرا آن نیاز به وقت زیاد و تهیه وسایل و تدارکات فراوان دارد و همچنین برای رسیدن به هدفهای پیچیده آموزشی مناسب نیست و معمولا به عنوان یک روش آموزشی جدی گرفته نمی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ