۱۳۸۶ بهمن ۲۶, جمعه

فعالیت های روش اکتشافی کمتر سازمان یافته





















مواد : چسب .ورقه های سفید . عکس چند نوع جانور مختلف مانند گاو ، سگ ، پرستو ، اسب ، مرغ خانگی و...
سوالات باز :
دقت زیادی برای مشاهده جانوران به دانش اموزان می دهیم مثل :
- از این جا نوران چه می فهمید ؟
- انها چه استفاده هایی دارند؟
- انها چه کاری انجام می دهند ؟
- شباهت انها در چه چیزهایی است ؟
- تفاوت های آنها در جه چیز هایی است؟
....
بعضی فعالیت های ممکن :
از دانش اموزان می خواهیم به عکس های جانوران نگاه کنند وانها را از جهات مختلف (مهره دار وبی مهره یا پستان دار و تخم گذار و ... )طبقه بندی کنند .هر گروه عکس انها را روی برگه سفید بچسباند ومطالب را جداگانه زیر عکس هر کدام ثبت کنند . هر گروه در مورد نوع جانوران ومطالب خود بحث کرده وبیایند وبرای سایرگروه ها توضیح دهند ماهم در این امر به انها کمک می کنیم با طرح سوالاتی انگیزه بحث را گسترش می دهیم مثلا: این جانوران چه استفاده هایی دارند ؟بچه ها جواب می دهند : از پوست بعضی از انها برای ساختن کیف . کفش و...و از گوشت بعضی از انها برای خوردن استفاده می شود. و از برخی برای سواری و یا بار بردن استفاده می شود و برخی دیگر مانند سگها برای نگهبانی و دفاع و... استفاده می شود. و از آنها می خواهیم بار دیگر از لحا ظ نوع حرکت آنها را مورد بررسی قرار دهند. ومشخس کنند کدامیک از آنها برای خود لانه سازی می کنند؟ کدامیک از این جانوران مهاجرت می کنند؟ کدامیک دارای خواب زمستانی هستند؟ و دلیل خانه سازی، مهاجرت و خواب زمستانی برخی از جانوران را بیشتر بررسی کنند و اطلاعات مفیدی در این زمینه جمع آوری و در جلسه بعدی درس در باره آن به بحث بپردازند


































































هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ