۱۳۸۷ تیر ۱۳, پنجشنبه

کاربرد روش علمی در زندگی و در کلاس درس

















































صبح وقتي كه ازخواب بيدارمي شويم وبطرف شيرآب ميرويم تا سروصورت خودرا بشوييم و نظافت شخصي خودرا انجام دهيم شيرآب را باز ميكنيم متوجه ميشويم كه آب قطع شده است ودر ذهنمان اين سؤال پيش مي آيدكه چراآب قطع شده است؟
-براي پيدا كردن پاسخ اين سؤال مراحلي در ذهن خود طي ميكنيم.
مشاهده:روبه رو شدن باقطعي آب،بررسي آب وجاري شدن آب و مراحل روش علمي شباهت زيادي دارد.
طرح مسئله:آيا آب شهري قطع شده است؟
آزمايش:مشاهده ي شيرآب همسايگان
فرضيه:اگرآب شهري قطع شده باشد همسايه ها نيز آب ندارند.
تحليل:اگر همسايه ها آب نداشته باشند فرضيه صحيح است واگرآنان آب داشته باشند فرضيه رد ميشود.
نتيجه:همسايه ها آب دارندو بايدفرضيه ديگري را مورد آزمايش قرار داد.
طرح مسئله:آياگرفتگي لوله عامل نبود آب است؟
فرضيه:اگر گرفتگي لوله عامل نبود آب باشد،با بررسي تعميرلوله آب جاري مي شود.
آزمايش:لوله ي آب را بررسي كنيم.
تحليل:اگرآب جاري شدفرضيه درست است و اگرجاري نشد فرضيه رد مي شود.
نتيجه:آب جاري نميشود وبايد فرضيه ديگري رامورد آزمايش قراردهيم.
طرح مسئله:آيا لوله كشي خانه آسيب ديده است؟
وما اين مسئله و مسائل ديگري را كه ممكن است مطرح شوند به همين شيوه حل ميكنيم تا سرانجام آب جاري شودپس از حل مسئله براي مدرسه رفتن به بيرون ازخانه ميرويم خبري از سرويس مدرسه نيست دراين مورد نيز در ذهن ما سؤال پيش مي آيد وفرضيه هاي را طرح ميكنيم.
فرضيه:آياسرويس ما را جاگذاشته است؟
آزمايش:با همكلاسي ها خود تماس ميگيريم.
تحليل:اگر جواب همكلاسيها مبني بر جاماندن ما بود،فرضيه درست است واگرنبود فرضيه رد ميشود.
نتيجه:سرويس ما را جاگذاشته است و ماتصميم ميگيريم پياده به مدرسه برويم.و....

وقتی در زندگی شخصی یک فرد مانند مثالهای بالا حادثه ای رخ می می دهد و از روش علمی استفاده می کند بدون آنکه خودش بفهمد و مسئله یا مشکل را حل می نماید. دانش آموزان هم می توانند در حل مسئله یا پرسشهای که در رابطه با مفاهیم علوم مواجه می شود . از روش علمی در کلاس استفاده نمایند. به مثال زیر توجه کنید چگونه دانش آموزان با کمک معلم خود از روش علمی در کلاس درس استفاده می کند. روز ابری بود و همه در کلاس درس بودند ناگهان یکی از دانش آموزان از معلم پرسید:«ذرات گرد و غبار در هوا در تشکیل ابر نقشی دارند؟ »
طرح مسئله:آیا ذرات گرد و غبار در ایجاد ابر های دخا لت می کنند؟
معلم از دانش آموزان خواست فرضیه ها خود را مطرح کنند.
فرضیه شماره 1: اگر درات گرد و غبار در هوا باشد قطره های ریز آب به آنها می چسبند. و قطره های آب به هم نزدیکتر می شوند.
فرضیه شماره 2: درات گرد و غبار در هوا باشد قطره های ریز آب به آنها نمی چسبند. و قطره های آب از هم دور می شوند.
آزمایش : همگی به آزمایشگاه مدرسه می روند و معلم یک کتری دارای آب را روی شعله چراغ گاز می گذارد و مدتی صبر می کنند آب شروع به جوشیدن می نماید و از لوله کتری خروج بخار آب را مشاهده می کنند معلم یک شمع روشن را زیر ابر کوچک می گیرد و از آنها می خواهد ببینند برای در ابر کوچک چه تغییری رخ می دهد؟ در همین موقع معلم یک پارچه آلوده به گرد و غبار را نزدیک آن ابر کو چک تکان می دهد و باز از آنها می خواهد با دقت نگاه کنند چه تغییری در ابر کوچک می بینند؟

تحلیل: اگر گرد و غبار در هوا نبود که قطره های ریز آب به هم نمی چسبیدند و مشاهده و بررسی آزمایش رد فرضیه 2 و درستی فرضیه 1 را نشان می دهد.

نتیجه:چنانجه می دانیم مولکول کوچکترین ذره هر جسم است که خواص آن جسم را دارا می باشد. مولکولهای آب همیشه در حال حرکت هستند و می دانیم گرما سبب سریع تر شدن حرکت مولکولهای آب می شود و قسمتی از مولکولهای آب که گرمای بیشتری دریافت کرده اند و سرعت بیشتری دارند از آب خارج می گردند. و از طریق لوله کتری به هوا می روند . این مولکولهای آب که شما آنها را از دهانه کتری می دیدید خارج می شو ند. بخار آب را در هوا تشکیل می دهند. بخار آب گرم و مرطوب است و به سمت بالا حرکت می کند. سرد و متراکم می شود پارچه آلوده به گرد و غبار سبب نزدیکتر شدن و جمع شدن قطره های خیلی ریز آب می شوند و این قطره ها به اطراف ذره های گرد و غبار می چسبند و ابر بوجود می آید.
















































































هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من