۱۳۸۶ اسفند ۲۴, جمعه

آثار گرما









































۱- اگر رشته اي از منيزيم راحرارت دهيم ، مي سوزد و نور خيره كننده توليد مي كند . چنانچه شكر را در لوله آزمايش گرم كنيم مي سوزد و كربن در ته لوله مي ماند و بخار آب خارج شده از آن را مي توان در بالاي لوله ،با عمل سرد كردن به مايع تبديل كرد. اين دو آزمايش نمونه هاي ازتغيير خواص شيميايي جسم در اثر گرما را نشان مي دهند.(تغییر خواص شیمیایی)
۲-وقتي جسمي گرما دريافت مي كند ، دماي آن افزايش مي يابد . و موقعي كه جسم گرما از دست بدهد، دماي آن كاهش مي يابد، اما وقتي جسم تغيير حالت مي دهد.دماي آن ثابت مي ماند. بايد توجه داشت ، گرمايي كه جسم مي گيرد ، سبب افزايش انرژي جنبشي ذرات آن مي شود كه به صورت بالا رفتن دما ظاهر مي گردد. (تغيير دما)
۳- گرما مي تواند جسم جامد مانند يخ را به مايع مانندآب و مايع رابه گاز مانند بخارآب تبديل كند ومي توان با گرما گرفتن از گاز آن را به مايع و با گرما گرفتن از مايع آن را به جامد تبديل كرد. (تغيير حالت)
۴- حجم همهء مواد اعم از جامد ، مايع و گاز در اثر گرفتن يا پس دادن گرما ، تغيير مي كند. معمولا همهء مواد جز چند مورد استثنايي در اثر گرفتن گرما افزايش مي يابند .تغيير طول ، سطح و حجم در اثر گرما ايجاد مي شود. (انبساط و انقباض)
۵-گرما مي تواند سبب تغيير وضع مولكولهاي سازندهء مواد شود و خصوصيات فيزيكي آنها راتغيير دهد. براي نمونه ، گرما مقاومت و سختي و جرم حجمي فلزات راتغيير مي دهد. مقاومت رسا ناها نيز به دما بستگي دارد و به كمك همين خاصيت ميتوان دماسنج هاي مقاومتي را ساخت. (تغيير خواص فيزيكي)
۶-مواد در اثر گرفتن گرما و افزايش دما مي توانند از خود امواجي تابش كنند. اين امواج ممكن است روي چشم اثر كنند و سبب ديدن آن مواد شوند . در اين صورت رنگ ماده مربوط به موجي است كه ماده از خود تابش كرده است. بعضي از مواد نسبت به دماهاي معمولي نيز حساس هستند كه از آنها در دماسنجهاي پزشكي نواري استفاده مي شود. ( تغيير نور و رنگ)
۷- انرژي گرمايي را مي توان به انواع ديگر انرژي تبديل كرد. در پيل ترمو الكتريك از دو رساناي نا همجنس كه به يكديگر لحيم شده اند تشكيل شده است. اگر اختلاف دمايي در دو نقطهء لحيم شده به بوجود آيد، جريان الكتريكي در مدار بر قرار مي شود. شدت اين جريان را مي توان با گا لوانومتر اندازه گرفت، و از روي آن اختلاف دماي دو نقطهء گرم و سرد را مشخص كرد(دماسنج مقاومتي ) . اين نوع دماسنجها را مي توان تا دماي 258- در جه سانتي گراد به كار برد. علاوه بر اين ، انرژي گرمايي به انرژي مكانيكي در ماشين بخار ، انرژي شيميايي در واكنشهاي گرما گير و انرژي تابشي در پديدهء التهاب تبديل مي شود.


















































هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من