۱۳۸۶ اسفند ۱۷, جمعه

یک طرح درس ساخت گرا و ساده درباره آشنایی با درس گوناگونی گیاهان و فایده های آنها


مقدمات اجرا:
اولین گام ، تهیه تعدادی پوستر گیاهان گوناگون ، فیلم ، عکس ، ماکت یک با غ ،کتاب و ترتیب دادن یک گردش علمی مانند دیدن از یک پارک و ... برای آشنایی دانش آموزان با گیاهان گوناگون در محیط زندگی شان و استفاده از وسایل کمک آموزشی که بتواند اطلاعات دقیقی درباره نحوه رشد و پرورش گیاهان گوناگون و قسمت های مختلف آنها مانند گلبرگ ها ، کاسبر گ ها ، ریشه ها , سافه ها ، برگها ، گلها و... از لحاظ اندازه ، تعداد ، شکل رنگ و... و تا ثیر گیاهان بر زندگی ما در اختیار دانش آموزان قرار بدهند. بهترین راه استفاده از همان گیاهانی که در محیط زندگی دانش آموزان یافت می شوند مانند : گل شیپوری ، گل سرخ , لاله ؛ لادن ؛ ختمی ، لوبیا ، زرد آلو ، گل کا غذی ، شعمدانی ، کاج ، نخود ، عدس ، گندم ، نخل ، موز ، ا نبه و ... است. از دانش آموزان بخواهید از قبل چند ورق مقوا در اندازه های مختلف ، چسپ ، مداد رنگی ، قیچی ،خط کش ، روبان های نواری رنگی و ... با خود بیاورند و از قبل آنها را گروه بندی کنید و هر گروه وسایل مورد نیاز خود را به همراه بیاورد. حتی بهتر است اطلاعات لازم درباره گیاه مورد نظر خود را از اینترنت و یا کتابها علمی از یک هفته قبل آماده کنند.
مراحل اجرا:
مرحله اول : فیلمی را به عنوان قسمتی از مبحث درس گیاهان می بینند و بعد از آن به گلدانهای که از یک ماه پیش هر گروه گیاهی را در آن کاشته اند و در طول یک ماه از آن مراقبت کرده اند و در حیاط مدرسه به مشاهده آنها می پردازند و درباره آنها با هم بحث می کنند. معلم یک ماکت از منظره یک با غ را که به کمک و همکاری دانش آموزان آماده کرده اند را مورد مشاهده و بررسی قرار می دهند و معلم حداقل 20 سوال از دانش آموزان در رابطه با گیاهانی که پرورش داده اند و فیلمی که مشاهده نموده اندو اطلاعاتی که جمع آوری کرده اند می پرسد.
مرحله دوم:
فعالیت عملی
1-دانش آموزان از قبل گروه بندی شده اند و از هر گروه بخواهید یک گیاه ( بهتر است همان گیاهی که در گلدان قبلا پرورش داده اند ) را انتخاب و عکسی از آن را در وسط مقوا بچسبا ند و یا شکل آن را نقاشی کنند.
2-هر گروه فهرستی از اطلاعات درباره خصوصیات مهم آن گل با گیاه مورد علاقه خود را که از یک هفته پیش جمع آوری نموده اند را استفاده می کنند.
3- این اطلاعات را روی هر یک از کارتهای کوچک مقوایی رنکی که با قیچی به شکلهای مورد علاقه خود بریده و آماده کرده اند جداکانه می نویسند سپس از سمت تصویر یا نقاشی آن گیاه با کشیدن خط با خط کش و یا استفاده ازچسباندن روبانهای رنگی باریک به اطراف ، مشخصات اصلی و مهم را تک تک به انتهای خط و یا روبان وصل کنند (یعنی بچسبانند) به طوری که تصویر گیاه وسط مقوا و اطلاعات مربوط به آن مانند یک شبکه در اطراف تصویر مشاهده می شود.
4- بعد از آن که فعالیت عملی آنها تمام شد هر گروه مقوای خود را به روی دیوار کلاس نصب می نمایند .
مرحله سوم: تفسیر یافته ها و نتیجه گیری
پس از نصب کار دانش آموزان ، دانش آموزان درباره گیا ه انتخابی خود که درباره آنها تحقیق کرده بودند ، بحث می پردازند تا اطلاعات به طور کامل در ذهن دانش آموزان حک شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من