۱۳۸۶ اسفند ۲۴, جمعه

انواع فرآیند های درگیر در انتقال گرما











الف- سو زن یا سنجاق را روي يك صفحه كا غذ سفيد قرار بدهيد و آن را با لا ي شعلهء شمع بگيريد صبر كنيد تا كاغذ زرد و نيمسوز شود آن گاه آن را تكان بدهيد تا سنجاق بيفتد اثر سفيد سنجاق را روي كاغذ زرد رنگ خواهيد يافت . گرمايي كه از شعله به كاغذ از زير منتقل مي شود . در سراسر سطح تماس بين شعله و كاغذ يكنواخت است. انتقال گرما از كاغذ به هوا ي محيط كمتر از انتقال گرما از كاغذ به هوا طريق سنجاق در هما ن اختلاف دما ست. بنا براين كاغذ زير سنجاق از بقيه كاغذ سردتر است
ب-رسانند گي گرمايي چوب در امتداد الياف بيشتر از عمود بر الياف است. زيرا فواصل بين الياف حاوي هوا است كه رسانندگي گرمايي آن كم است.
پ- رسانندگي گرمايي برنج و روي تقريبا يكسان است . گرماي ويژه آنها نيز تقريبا يكي است. اما چگالي برنج به طور قابل ملاحظه اي از روي بيشتر است. داخل دو ليوان با ضخامت يكسان كه از برنج و روي ساخته شده اند . آب جوش مي ريزيم ليوان از جنس روي زودتر گرم مي شود.
ت-اگر مقداري آب روي يك صفحه داغ بچكانيم اين قطره بدون اينكه تبخير شود. مدت دراز ي باقي مي ماند. اگر گرماي صفحه معتدل باشد . اين قطره با صداي مخصوص تقريبا فوري تبخير مي شود. زيرا قطره روي صفحه داغ توسط لايه اي از بخار آب با رسانندگي ضعيف آن جدا مي شود.
ث- بشر بزرگ يا پارچ نسوزي را تقريبا پر از آب كنيد و كاغذ خشك كني را بوسيلهء رنده خرد كنيد و درون آب بريزيد.سپس آب را هم بزنيد تا ذرات كاغذ خيس شوندو ته بشر ته نشين گردند. زير بشر را در يك گوشهء اجاق بگذاريد و حرارت دهيد. ذرات كاغذ مسير جريان همرفت توليد شده در آب را نشان خواهند داد. ذرات كاغذ در قسمت گرم بشر به سمت بالا و در قسمت سرد آن به طرف پايين حركت خواهند كرد.
ج- لولهء آزمايشگاه را تقريبا پر از آب سرد كنيد و به وسيله چنگكي به پايه ثابتي ببنديد. به طوري كه چنگك به ته لوله نزديكتر باشد. اكنون با استفاده از چراغ الكلي ، قسمت سر لوله را گرم كنيد و شعله را در امتداد لوله حركت دهيد تا آب به جوش آيد . اگر ته لوله آزمايشگاه را دست بزنيد ، متوجه خواهيد شد كه آب آن هنوز سرد است. پس مي توان نتيجه گرفت آب ، هادي ضعيف حرارت است.




هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من