الف – نقش معلم :
-یاری به دانش آموزان در شناسایی و بیان مسأله مورد مطالعه .
-کمک به دانش آموزان برای کسب مهارتهای لازم یادگیری جهت انجام یک تحقیق به صورت انفرادی یا گروهی .
-کشف راهی برای ا ستفاده و عرضه تولیدات دانش آموزان .
ب- مزایای مدل رنزولی
در همه مدارس و در موقعیت های گوناگون و در هر زمان قابل استفاده است.
دارا بودن فعالیت مقدماتی نوع اول .
کار آموزی مهارت ها به عنوان فعالیت نوع دوم .
فراهم شدن امکان یک تحقیق گسترده توسط دانش آموزان .
این مدل زمانی نتیجه بخش است که دانش آموزان انگیزه ای بدست آورده باشد و علاقه های فراوانی داشته باشند.
پ- فعالیت های این مدل عبارتند از :
1-نوع اول(فعالیت اکتشافی عمومی ) .
2-نوع دوم (فعالیت های کار آموزی گروهی ).
3-انجام پژوهشی کروهی کوچک یا انفرادی در باره مسایل واقعی .
در زیر درس نمونه ای از کتاب علوم دوره ابتدایی ارائه می شود که بر اساس مدل سه تایی غنی سازی (مدل رنزولی ) تهیه شده است.
موضوع اولیه: گیاهان
نوع اول : فعالیت اکتشافی عمومی
1-بازدید از باغ و ترتیب دادن یک گردش علمی 2-دیدن از نمایشگاه کل و گیاه 3- گردش در یک پارک و یا جنگل
4-نمایش یک فیلم آموزشی درباره پرورش و مراقبت از گیاهان 5- ...
نوع دوم: فعالیت های کار آموزی گروهی
1-از گیاهان گوناگون تصاویری جمع آوری کنید و آنها را بر اساس (اندازه گیاه، رنگ و شکل ریشه ، ساقه ،برگ و...)طبقه بندی کنید.
2-مهارتهای کتابخانه ای مربوط به جمع آوری اطلاعات یک نوع گیاه و بررسی قسمتهای مختلف گیاه را یاد بگیرند.
3-اجزای اصلی یک داستان را یاد بگیرند و در باره یک گیاه یا گل داستان کوتاهی بنویسند.
4-اجزای یک نوع گیاه را با اجزای یک نوع گیاه دیگر مقایسه کنید.
5- کتابهایی درباره پرورش و مراقبت از گیاهان (مانند گیاهان آپارتمانی ) بخوانید و در باره طراحی یک گل خانه با باغچه در پشت بام و یا در بالکن آپارتمانها توضیح دهید.
6-....
نوع سوم: انجام پژوهشی کروهی کوچک یا انفرادی در باره گیاهان و ارزش آنها در محیط محل زند گی
در این مورد یک دانش آموز یا چند نفر از دانش آموزان در گرو ه های کوچک با کمک و مشارکت و راهنمایی معلم ، فعالیت هایی را در رابطه با درس گیاهان انجام دهند. و برنامه ریزی و تصمیم گیری می کنند. این کار به چند روش می تواند انجام داد .
1-جزوه ای یا مقاله ای همراه با تصاویر جمع آوری شده از گیاهان برای ارائه در کلاس آماده کند . و با استفاده از امکاناتی مانند پرده نمایش و سایر وسایل کمک آموزشی و انجام آزمایش و... می توانند مقاله خود را ارائه کنند.
2-تهیه روزنامه دیواری درباره گیاهان و نصب آن در محیط آموزشی مدرسه .
3-بر پا کردن یک نمایشگاه کوچک در مدرسه در زمینه گل و گیاه و کاشتن نمونه ای از گل و گیاه در باغچه مدرسه و یا آماده کردن گوشه ای از حیا ط مدرسه برای احداث یک گل خانه کوچک با همکاری یکدیگر .
4- ساختن گلهای مصنوعی با وسایلی مانند کاغذ های رنگی ، پارچه ؛ خمیر و سیم و ... و طراحی و نقاشی از روی نمونه واقعی که در محیط پار ک ها و ... یا فت می شود.
5-تهیه آلبومی از نمونه برگها و سایر اجزای اصلی گیاهان و نوشتن ویژگی هر گیاه در کنار آنها .
6-تهیه لیستی از نام , کاربرد و طرز استفاده گیاهانی که مصرف داروئی و یا خوراکی دارند و بررسی خواص آنها .
7-...
-یاری به دانش آموزان در شناسایی و بیان مسأله مورد مطالعه .
-کمک به دانش آموزان برای کسب مهارتهای لازم یادگیری جهت انجام یک تحقیق به صورت انفرادی یا گروهی .
-کشف راهی برای ا ستفاده و عرضه تولیدات دانش آموزان .
ب- مزایای مدل رنزولی
در همه مدارس و در موقعیت های گوناگون و در هر زمان قابل استفاده است.
دارا بودن فعالیت مقدماتی نوع اول .
کار آموزی مهارت ها به عنوان فعالیت نوع دوم .
فراهم شدن امکان یک تحقیق گسترده توسط دانش آموزان .
این مدل زمانی نتیجه بخش است که دانش آموزان انگیزه ای بدست آورده باشد و علاقه های فراوانی داشته باشند.
پ- فعالیت های این مدل عبارتند از :
1-نوع اول(فعالیت اکتشافی عمومی ) .
2-نوع دوم (فعالیت های کار آموزی گروهی ).
3-انجام پژوهشی کروهی کوچک یا انفرادی در باره مسایل واقعی .
در زیر درس نمونه ای از کتاب علوم دوره ابتدایی ارائه می شود که بر اساس مدل سه تایی غنی سازی (مدل رنزولی ) تهیه شده است.
موضوع اولیه: گیاهان
نوع اول : فعالیت اکتشافی عمومی
1-بازدید از باغ و ترتیب دادن یک گردش علمی 2-دیدن از نمایشگاه کل و گیاه 3- گردش در یک پارک و یا جنگل
4-نمایش یک فیلم آموزشی درباره پرورش و مراقبت از گیاهان 5- ...
نوع دوم: فعالیت های کار آموزی گروهی
1-از گیاهان گوناگون تصاویری جمع آوری کنید و آنها را بر اساس (اندازه گیاه، رنگ و شکل ریشه ، ساقه ،برگ و...)طبقه بندی کنید.
2-مهارتهای کتابخانه ای مربوط به جمع آوری اطلاعات یک نوع گیاه و بررسی قسمتهای مختلف گیاه را یاد بگیرند.
3-اجزای اصلی یک داستان را یاد بگیرند و در باره یک گیاه یا گل داستان کوتاهی بنویسند.
4-اجزای یک نوع گیاه را با اجزای یک نوع گیاه دیگر مقایسه کنید.
5- کتابهایی درباره پرورش و مراقبت از گیاهان (مانند گیاهان آپارتمانی ) بخوانید و در باره طراحی یک گل خانه با باغچه در پشت بام و یا در بالکن آپارتمانها توضیح دهید.
6-....
نوع سوم: انجام پژوهشی کروهی کوچک یا انفرادی در باره گیاهان و ارزش آنها در محیط محل زند گی
در این مورد یک دانش آموز یا چند نفر از دانش آموزان در گرو ه های کوچک با کمک و مشارکت و راهنمایی معلم ، فعالیت هایی را در رابطه با درس گیاهان انجام دهند. و برنامه ریزی و تصمیم گیری می کنند. این کار به چند روش می تواند انجام داد .
1-جزوه ای یا مقاله ای همراه با تصاویر جمع آوری شده از گیاهان برای ارائه در کلاس آماده کند . و با استفاده از امکاناتی مانند پرده نمایش و سایر وسایل کمک آموزشی و انجام آزمایش و... می توانند مقاله خود را ارائه کنند.
2-تهیه روزنامه دیواری درباره گیاهان و نصب آن در محیط آموزشی مدرسه .
3-بر پا کردن یک نمایشگاه کوچک در مدرسه در زمینه گل و گیاه و کاشتن نمونه ای از گل و گیاه در باغچه مدرسه و یا آماده کردن گوشه ای از حیا ط مدرسه برای احداث یک گل خانه کوچک با همکاری یکدیگر .
4- ساختن گلهای مصنوعی با وسایلی مانند کاغذ های رنگی ، پارچه ؛ خمیر و سیم و ... و طراحی و نقاشی از روی نمونه واقعی که در محیط پار ک ها و ... یا فت می شود.
5-تهیه آلبومی از نمونه برگها و سایر اجزای اصلی گیاهان و نوشتن ویژگی هر گیاه در کنار آنها .
6-تهیه لیستی از نام , کاربرد و طرز استفاده گیاهانی که مصرف داروئی و یا خوراکی دارند و بررسی خواص آنها .
7-...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر