۱۳۸۷ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

طرح درس نیرو

مشخصات كلي:نام درس: علوم دوم دبستان مدت: 45 دقيقه تعداد صفحه: 2 شماره طرح درس: 1 نام معلم:
موضوع: نيرو
هدف هاي عيني (جزئي):
الف-دانشي: 1- نيرو را به عنوان عامل كشيدن يا هل دادن چيزها بشناسند.
2- پي ببرند كه زمين به همه چيز ما نيرو وارد مي كند و آنها را به طرف خود مي كشد.
3- وزن يك جسم را به عنوان نيروي كششي كه از طرف زمين به آن وارد مي شود تعريف كنند।
ب- مهارتي : 1- با پاره كردن چيزها و مشاهده سقوط آن ها به نيروي كشش زمين پي ببرند.
2- با حركت دادن اجسام مختلف به صورت كشيدن يا هل دادن و مشاهده ي آن ها به مفهوم نيرو پي ببرند.
3- با بلند كردن چيزها با جرم هاي مختلف به تفاوت وزن آن ها پي ببرند.
4- با وصل كردن چيزهاي مختلف به فنر و اندازه گيري طول آن ها پي ببرند.
نگرشي: 1- در فعاليت هاي گروهي فعالانه و با احساس مسئوليت شركت كند.
2- در كارهاي گروهي و انجام آزمايش ها از خود علاقه نشان دهد.
رفتار ورودي: دانش آموزان در سال گذشته با مفاهيم كشيدن و هل دادن آشنا شده است.
روش تدريس:پرسش و پاسخ ـ سخنراني ـ ايفاي نقش
مواد آموزشي:كتاب درسي ـ ماشين اسباب بازي ـ ميخ ـ چكش ـ چوب ـ سنگ ـ كاموا ـ ليوان آب و پارچ
مدل كلاس:گروهي
نحوه تعامل و گرهبندي:
دوسويه ـ دانش آموزان را به گروه هاي 4 نفره تقسيم مي كنيم و اسم گروه ها را نيرو و كشش مي ناميم و به صورت كارت هاي به گردن دانش آموزان آويزان مي کنیم.
مفاهيم كليدي:نيرو ـ كشش زمين
مراحل تدريس:الف) مرحله آمادگي و ايجاد انگيزه:
ابتدا براي ايجاد انگيزه بين دانش آموزان دو به دو يك مسابقه ي زور آزمايي برگزار مي كنيم تا با آمادگي كامل درس را شروع كنند.
ب) ارزشيابي تشخيصي: 1) جرم را تعريف كنيد؟ 2) حجم چيست؟ 3) آيا هر چيزي كه جاي بيشتري بگيرد، جرم بيشتري هم دارد؟
ج) ارائه درس: فعاليت معلم: در آغاز درس دانش آموزان با يكديگر مسابقه مي دهند و وقتي مسابقه تمام شد توجه آنان را به تصوير عنواني جلب مي كند و درباره ي آن توضيح مي دهد و در آغاز درس اجسامي را كه با خود به كلاس آورده آن ها را هل مي دهد تا حركت كنند تا به اين ترتيب مفهوم نيرو را بدانند و بعد ميخي را كه با خود به كلاس آورده در چوب فرو مي برد و آن را از چوب بيرون مي آورد تا بدانند نيرو از هر جهت بر جسم وارد مي شود و در آخر هم يك سنگ را كه در دستش مي باشد آن را به طرف پائين رها مي كند تا نيروي كشش زمين را به دانش آموزان ياد بدهد. فعاليت دانش آموز: دانش آموزان در مسابقه شركت مي كنند و بعد از آن به فعاليت هايي كه معلم به آن ها مي دهد پاسخ مي دهند. اجسام را به حركت در مي آورند تا به آن نيرو وارد كنند، از پله بالا و پائين مي روند تا با نيروي كشش زمين آشنا شوند. به فعاليت هاي كتاب به صو رت گروهي (تيمي) پاسخ مي دهند
د ) ارزشيابي تكويني (مرحله اي): 1- چگونه مي توان چيزها را به حركت در آورد؟ 2- نيرو از چه جهتي بر اجسام وارد مي شود؟ 3- چرا سنگ به طرف پائين مي افتد؟ 4- آيا مي توانيد مثال هاي ديگري بزنيد كه نيرو در تمام جهات بر اجسام وارد مي شود؟
جمع بندي و نتيجه گيري:از اين درس نتيجه مي گيريم كه اجسام را مي توانيم به وسيله ي نيرو به حركت در آوريم و يك نيروي ديگر وجود دارد كه باعث مي شود ما بتوانيم بايستيم كه آن هم نيروي كشش زمين مي باشد.
ارزشيابي تكميلي:1- براي بلند كردن كدام وزنه نيروي بيشتري لازم است؟ 2- پايين آمدن از پله آسان تر است يا بالارفتن از آن ؟ چرا؟ 3- نيرو را تعريف كنيد؟ 4- نيروي كشش زمين را تعريف كنيد؟ 5- كدام علامت، جهت كشش زمين را نشان مي دهد؟

تعيين تكليف:فعاليت هاي مشابهي كه در كلاس انجام دادند در خانه انجام دهند و اين درس را بخوانند كه معلم از آن هاي مي پرسد. ليست اجسامي را كه نيروي بيشتري لازم است تا آن ها را به حركت در آورد را با خود به كلاس بياورند.

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من