۱۳۸۷ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

یک طرح درس ساخت گرا و ساده درباره آشنایی با جانداران ساده

مقدمات اجرا:
نخستین گام ؛ تهیه تعدادی پوستر ؛ فیلم ؛عکس ؛ کتاب ؛ نمونه های واقعی قارج ها و جلبک ها در صورتی که بتوانید پیدا کنید ووسایلی مانند ذره بین , میکروسکوپ ؛ مداد رنگی یا ماژیک ؛ مقوا های رنگی , کاغذ سفید و رنگی ؛خط کش و... برای انجام فعالیتهای گروهی و آشنایی دانش آموزان با جانداران ساده و پی بردن به مشخصات ساختمانی این جانداران کسب هر چه بیشتر اطلاعات دقیقتر درباره نحوه رشد و زندگی ؛نوع تغذیه ؛ تولید مثل ؛ فواید و تاثیرات آنها بر زندگی ما و... می باشد و این اطلاعات از طریق انجام فعالیتهای گروهی و مشاهده فیلم و... در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. پس بهترین کار ؛ آوردن نمونه های از جانداران ساده که دانش آموزان از طریق میکروسکوپ و دره بین و یا از طریق مشاهده فیلمی درباره جانداران ساده به مشاهده دقیقتر آنها بپردازند. بهتر است از دانش آموزان بخواهید وسایلی مانند مقوا وچسب و قیچی و... از قبل با خود همراه بیاورند. و برای سهوات کار می توانید از جلسه قبل دانش آموزان را گروه بندی و به هر گروه فهرست وسایل لازم را بدهید و حتی از آنها بخواهید اطلاعات درباره اینگونه جانداران جهت انجام کار گروهی از کتابهای علمی ؛ اینترنت و ... آماده کنند و به کلاس همراه خود بیاورند. تا زمان انجام آموزش عملی کمتر شود.
مراحل اجرا:
الف) مرحله نخست: تصویر عنوانی کتاب به آنها نشان می دهیم و چند سوال در ارتباط با تصویر عنوانی مطرح کنید و بعد فیلم آموزشی کوتاهی درباره جانداران ساده به آنها نشان دهید و یا تعدادی پوستر رنگی از اینگونه جانداران مانند انواع باکتری ها؛ قارچها و جلبک ها در شکل و انداره های مختلف به آنها نشان دهید و یا اگر می توانید و امکان دارد با کمک میکروسکو پ و ذره بین به مشاهده دقیتر اینگونه جانداران بپردازند و تصویر آنها را نقاشی کنند. سعی کنید این مرحله که جهت آماده کردن آنها برای مرحله دوم آموزش عملی است 20 دقیقه بیشتر طول نکشد و در این مرحله حداقل 10 یا 15 سوال مطرح کنید.
ب) مرحله دوم ؛ آموزش عملی :دانش آموزان هر گروه که یک هفته قبل خود اطلاعات و وسایل لازم را جمع آوری و آماده و با خود به کلاس آورده اند و با توجه به راهنمایی معلمشان و مرحله نخست آموزش ؛ هر گروه یک جاندار ساده را از قبل انتخاب کرده بودند و اطلاعات مربوط به آن و عکس آن را تهیه نموده اند مثلا گروه اول جلبک سبز و گروه دوم جلیک قهوه ای و گروه سوم قارچ و.... در گروه خود در وسط مقوای بزرگ عکس و یا نام آن جاندار انتخابی خود را می نویسند و یا نقاشی می کنند و یا با چسپ می چسبانند و با استفاده از روبان رنگی و یا با ماژیک و خط کش خط های در اطراف عکس و نام آن جاندار به طرف بالا ، پایین ؛ چپ و راست آن می کشند و از قبل اطلاعاتی در مورد مشخصات بدن ؛ نوع تغذیه ، تولید مثل ؛ فواید ؛ زیان آوری آنها مثل ایجاد بیماری و.... روی کارتهای رنگی مقوایی دایره شکل یا مریعی و.. نوشته و در انتهایی هر کدام از آن روبانهای چسبانده و یا در انتهایی هر کدام از آن خط های که با خط کش کشیده اند با کمک چسب می چسبانند و یک نمودار شبکه ای مانند و ساخت کرا در روی مقوا ی بزرگ ایجاد می کنند مدت اجرای مرحله آموزش عملی 40دقیقه در نظر گرفته می شود.





پ)مرحله سوم: هر گروه مقوای خود را کامل و آماده نموده و بر روی تابلوی اطلاعاتی کلاس یا روی دیوار کلاس نصب می کنند
ت) مرحله چهارم : یک نفر از هر گروه به نمایندگی از طرف گروه خود درباره آن جاندارساده ای که مورد بررسی و مطالعه آنها بوده است توضیحاتی مختصر و کوتاهی می دهند مدت اجرای این مرحله 10 تا 15 دقیقه




هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من