۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

دانشمندان کوچک

عنوان فعالیت :دانشمندان کوچک ماده درسی : علوم تجربی نام درس انتخابی: گرما پایه: دوم راهنمایی تعداد دانش آموان:25 نفر مدت اجرا:60دقیقه


اهداف:1-اندازه گیری دمای ذوب یخ و کره 2-تقویت مهارت مشاهده 3-استفاده از ابزار 4-تقویت مهارت پیش بینی5-ارزیابی6-نتیجه گیری 7-تقویت مهارت برقراری ارتباط 8-مشارکت فعال 9-تعمیم یافته ها


 وسایل لازم:دماسنج جیوه ای ،بشر ،چراغ الکلی ،سه پایه ،توری سیمی ،گیره ،پایه ،کبریت ،قاشق غذاخوری،یخ خالص ,یخ ناخالص,کره


 روش اجرا: - معلم از دانش آموزان می خواهد که 5 گروه تشکیل دهند و برای خود عنوان مناسبی مانند نام یک دانشمند انتخاب کنند. الف- وسایل لازم به همراه دستور العمل (ضمیمه طرح)روی میز کار هر گروه گذاشته می شود. ب- دانش آموزان مطابق دستور العمل (آزمایش کنید صفحه 54فصل گرما علوم دوم راهنمایی)عمل می کنند و نتیجه مشاهدات (درباره یخ و کره) با یکد یگر رامطالعه و با مشاهدات خود مقایسه می کنند. پ- سئوالات غنی سازی از دانش آموزان داوطلب پرسیده می شود


غنی سازی: 1-آیا اتفاق جالبی را مشاهده کردید؟ -آیا بین پیش بینی و مشاهدات شما تفاوتی وجود داشت؟(کدام قابل اعتماداست.)2 - وجود چه نشانه ای دلیل بر ذوب شدن یخ است؟ - وجود چه نشانه ای دلیل بر ذوب شدن کره است؟ - حجم یخ و کره با افزایش دما چگونه تغییر می کند؟ 3- در چه دمای یخ با گرفتن گرما از حالت جامد به مایع تبدیل می شود؟ - به نظر شما چرا این انرژی را گرمای نهان ذوب نام گذاری کرده اند؟ 4- برای رسیدن به اتفاق نظر چه تلاشی کردید؟ 5- با افزایش ناخالصی مانند نمک به آبی که قبلا در یخ ساز یخچال قرار داده اید و جامد شده در موقع دوب شدن آن(یخ ناخالص) چه تغییراتی در نقطه ذوب یخ ناخا لص مشاهده می شود؟ 6- فکر می کنید که در همه جا نقطه ذوب یخ یکسان است؟ جامدات دیگر چطور؟


 فعالیت های تکمیلی:


فعالیت یک: از بچه ها بخواهید در گروه خود چند قالب یخ در یک ظرف نسوز بگذارند و آن را گرم کنند تا یخها کاملا ذوب شوند. سپس آب را حرارت دهند تا بجوشد . تغییر حالت ماده را در شرایطی که افزایش انرژی حرارتی موجب حرکت سریعتر مولکولها می شودتوضیح دهند.چند قالب یخ در یخچال درست کنند و تغییر جالت ماده را در شرایطی بیان نمایند که از دست دادن انرژی حرارتی موجب کندی مولکولها می شود


 فعالیت دو:جامدات مختلف مانند بستنی ، کره ، یخ ، گوگرد ،میخ و... را گرم کنند و ببینند بر اثر گرما(تغییر میزان گرما بر هر یک ) کدام زودتر از حالت جامد به مایع تبدیل میشوند و نتایج مشاهدات و مطالعات خود را بررسی و مقایسه و داده ها را در یک جدول نوشته و نمودار را رسم کنند


 فعالیت سه: ذوب شدن موم ،پیه ،قیر و یخ را آزمایش کنند. مشاهده کنند کدام دیر ترذوب می شود . کدام ذوتر ذوب می گردد


 فعالیت چهارم:از بچه ها بخواهید سقف ماشین پارک شده در زیر آفتاب را لمس کنند . چه تفاوتی بین ماشین دارای رنگ روشن و ماشین تیره رنگ وجود دارد؟ دمای داخل یک ماشین با در های بسته در زیر آفتاب چقدر است؟ اگر یکی از پنجره ها کمی باز باشد،دما چه تغییری می کند؟


 فعالیت پنج: از بچه ها بخواهید آزمایش کنند و سپس پاسخ دهند که کدام یک زودتر ذوب می شود،یک تکه یخ در هوای ثابت ،یا یک تکه یخ مشابه در همان اتاق ،اما مقابل پنکه ؟ قبل از آزمایش ،حدس بزنند . آیا حق با آنها بود؟ بکوشند آنچه رخ داده است توضیح دهند

هیچ نظری موجود نیست:

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من