۱۳۸۷ آبان ۲, پنجشنبه

۱۳۸۷ آبان ۱, چهارشنبه

مدل آموزشی یک پارچه کلارک

این مدل از طریق استفاده از چهار کار کرد زیر ،برنامه درسی را سازمان دهی می کند.
1
-تفکر 2-کشف و دریافت 3- احساس و هیجان 4- حس های فیزیکی
هدف: این مدل آموزشی ،مدل یک پارچه کردن فعالیت های کل مغز است که به تجربه یادگیری کلی و یک پارچه منجر می شود.این مدل تمامی نیاز های دانش آموزان را در تجربه های آموزشی و یادگیری شناسایی می کند. این مدل برای سنین و پایه های مختلف و در همه درس ها می توان استفاده کرد. تنها منبع اضافی مورد نیاز این مدل صرف زمان بیشتر برای آمادگی معلم است.
در زیر یک درس نمونه ارائه می شود که براساس مدل آ موزشی یک پارچه کلارک برای آشنایی بیشتر شما معلمان و دانشجو معلمان تهیه کرده ام.
موضوع (همه سطح ها):
مطالعه سنگ ها
توجه:هدف ها می توانند برای هر یک از پایه های تحصیلی به کار گرفته شوند . شیوه اداره کلاس بستگی به سطح رشد دانش آموزان دارد.
فکری:پی بردن به استفاده سنگ ها در زندگی (صنعت ، کار های هنری و آثار با ستانی .
احساسی / عا طفی : مقایسه رنگ ها ،جنس ها ،اندازه و شکل های مختلف سنگ ها با استفاده از روشهای مختلف مانند لمس کردن و....
فیزیکی / حسی : انجام آزما یش برای شناسایی سنگ های گوناگون (رسوبی ،آذرین و...) از یکدیگر .
کشف و دریافت: پی بردم به خاصیت ، نحوه تشکیل سنگ ها و پیدایش خاک از آنها و ارائه و خلق روشی برای طبقه بندی کردن سنگ ها بر حسب سختی ، سستی ،صافی ،زبری ،رنگ و نوع ذرات و... و بروز تخیل در خلق یک آزمایش و طراحی آن جهت کشف و پی بردن به چگونگی تشکیل سنک ها ی گوناکون ما نند سنگ رسوبی .
شیوه های ممکن:
1-ضمن یک گردش علمی ، ساختن خانه های مختلف را نشان دهید.
2-موادی که در تهیه خانه ها (ساختمانهای شهر تان ) مصرف می شوند در دفتر علوم بنویسید.
3-کلکسیونی از قطعه سنگ های کوچک و تکه های کاشی ،موزائیک و سیمانهای مختلف را در داخل شیشه های سر بسته تشکیل دهید.
4-آلبوم دیواری انواع خانه های برفی ،آلونک ،چا در ی،خشتی ،آجری ،چوبی ،آهنی و سنگی و بتونی و.. . تهیه کنید.
5- آلبوم دیواری از انواع سنگ ها تهیه کنید .
6-سخت شدن سیمان ،ساروج و گچ و... را در کلاس نشان دهید.
7-از گچ ،سیمان و شن و... سنگهای به شکلهای مختلف و جالب دانش آموزان تهیه کنند .(مثلأ یه شکل جانوران و گیاهان و...)
8-اگر در محل زندگی شما کارگاه شیشه سازی و سنگ بری باشد . دانش آموزان را برای تماشا و تهیه گزارش به آنجا ببرید.
9-دانش آموزان داستان کوتاهی را درباره سرگذ شت و پیدایش سنگ ها و کاربرد آنها به وسیله انسان در طول تاریخ می نویسند. و در کلاس آن را می خوانند.
10-دانش آموزان بحثی درباره موضوعاتی پیشنهادی خود (در رابطه با سنگ ها ) را بیان می کنند .
- تفاوت سنگها
- پیدایش سنگها
- تشکیل خاک از سنگها و....
11-تحقیق و بررسی کنند در ساختمان مدرسه ای که در آن مشغول تحصیل هستند چه موادی به کار رفته است؟ چگونه از خواص ویژه این مواد استفاده شده است؟
12-با استفاده از خمیر و... و طراحی یک آزمایش یا مدل سعی کنند نشان دهند چگونه نیرو های مختلف درون و بیرون زمین باعث تغییر شکل مواد رسوبی و ته نشین شده در اعماق در یا ها شده است و منجر به پیدایش کوه ها ، سنگ ها و.. .گردیده است.
13- با چوب ، کاغذ ، سنگ و.... خانه های را بسازند و ببینند آیا می توان در آینده خانه های کاغذی بسازیم؟ آیا خانه های کاغذی به محکمی خانه های سنگی خواهد بود؟ کدام در برابر زلزله کمتر خراب می شود.
14-افراد مطلع و آگاه مانند مهندس معدن ,سنگ شناس (زمین شناس) و... دعوت کنید تا در باره انواع سنگ ها و کاربرد آنها و نحوه تشکیل این سنگ ها به بحث بپردازند.
15-دانش آموزان فیلم های در باره انواع گوناگونی سنگ ها و نحوه تشکیل و کاریرد آنها تماشا کنند.
16-بگذارید دانش آموزان یک قا شق چایخوری خاک را در ظرفی بزرگی از آب حل کنند ،مواد جامد ، نا محلول در آب در طول یک روز (شب) رسوب می کنند . ببینند و در باره آن بحث کنید.
17-تصاویری از غار ها یا غار های بزرگ که بر اثر تأثیر آبهای گاز کربنیک دار بر سنگ های آهکی بوجود آمده اند به آنها نشان دهید و در صورت امکان از غاری که نزدیکی محل زندگی شما است بازدید کنید و نحوه شکل گیری آن را مورد بررسی قرار دهید. 18-چگونگی تشکیل استالاکتیت و استالاگمیت (قندیل های آهکی) در کلاس آزمایشی ترتیب دهید با استفاده از دو لیوان آب ،یک تکه طناب نخی نرم و کلفت و مقدارس نمک (سولفات دو منیزی یا زاج سفید و...) و بعد از حدود یک روز یک استا لا کتیک و استالا گمیت به وجود خواهد آمد . و دانش آموزان پی می برند که استالاکتیت و استالاگمیت حقیقی از کربنات کلسیمی که در آب گاز کربنیک دار حل شده به وجود می آید.
19-آزمایشی طراحی کنید که چی ببرند سنگها به علت تغییر نا گهانی در جه حرارت منقبض می شوند و ذرات سنگ از آن جدا می شوند و ته ظرف قرار کی گیرند. (یک قطعه سنگ رسوبی کاملا خشک با کمک انبر در روی چراغ الکلی به شدت حرارت دهند و بعد آن سنگ را به سرعت داخل یک ظرف آب سرد فرو ببرند.)
20-آزمایشی طراحی کنید که دانش آموزان پی ببرند که سرعت نفود آب در ماسه سنگها زیاد است. (یک قطعه ماسه سنگ یا سنگ آهک را چند لحظه در آب فرو ببرید و بعد آ نرا بیرون آورده و با پارچه نرم رطوبت آن را گرفته و خشک کنید سنگ هنوز مرطوب به نظر خواهد رسید و یک قطعه ماسه سنگ را وزن کنید و آنرا یک شب در ظرف آب قرار دهید . و بعد آن را از داخل آب بیرون بیاورید و خشک کنید و دوباره وزن کنید. دانش آموزان پی می برد که ماسه سنگ به علت داشتم خلل و فرج دار بودن آب را به خود کشیده و جذب کرده و سنگین تر خواهد بود.
21- از دانش آموزان بخواهید خاکهای و سنگ ها مختلف را با ذره بین به دقت بنگرند و بگویند چرا سنگها برخی صاف می شوند. سنگهای مانند مرمر ، چخماق ، خارا ،آهکی ،سنگ نمک ( سنگ رسوبی و دگرگونی ) و... را جمع آوری و به مشاهده آنها بپردازند. در آنها به دنبال شن ، گل ، لجن یا خاک رس بگردید به نحوه شکل گیری هر کدام از این سنگها پی ببرید. سنگ را با سرکه یا آب لیمو مورد آزمایش قرار دهید تا در صورت تشکیل حباب مشخص شود آیا هیچ کدام از آنها از سنگ آهک تشکیل شده است .سختی مواد معدنی را مورد امتحان قرار دهید با کمک ناخن ،چاقو ،سکه،سوهان فولادی یا یک تکه شیشه و در یک جدولی اطلاعات خود را وارد کنید. و در تابلو کلاس نصب کنید.
22-بررسی و مطالعه کنند که سفال و کوزه را چه طور می سازند . و در جستجو ی پیاده رو هایی که توسط ریشه درختان نزدیک شان بالا رانده شده اند . شکاف برداشته اند و یا شکسته اند باشند. تا پی ببرند که یکی از عواملی که به فرسایش و خرد شدن سنگها کمک می کند . ریشه های گیاهان و رشد آنها است. (ریشه ها ،سنگها را می ترکانند و می شکنند.)
23-آزمایشی ترتیب دهید که دانش آموزان پی ببرند که آبهای زمین سنگ آهک را در خود حل می کنند. تعدادی سنگهای و تخته سنگهای بزرگ در گردش علمی به آنها نشان دهید که پی ببرند باد در سنگها فرسایش ایجاد می کند.
24- آزمایشی طراحی کنید که پی ببرند آبی که یخ می زند سنگها را می ترکاند. (یک شیشه دارم پر از آب در یک حوله یا پارچه بپیچید و آنرا یک شب همگی در منزلشان در جای یخی یخچال قرار دهند . روز بعد پارچه را باز کنند و بطری را ملاحظه کنند. آب یخ زده افزایش حجم پیدا کرده و شیشه شکسته است. پس هنگامی که آب در سنگها ی خلل و فرج دار یخ می زند ، سنگها غالبأ که این دلیل می ترکند.
25-....

۱۳۸۷ مهر ۲۹, دوشنبه

مدل سه تایی غنی سازی (مدل رنزولی)

الف – نقش معلم :
-یاری به دانش آموزان در شناسایی و بیان مسأله مورد مطالعه .
-کمک به دانش آموزان برای کسب مهارتهای لازم یادگیری جهت انجام یک تحقیق به صورت انفرادی یا گروهی .
-کشف راهی برای ا ستفاده و عرضه تولیدات دانش آموزان .
ب- مزایای مدل رنزولی
در همه مدارس و در موقعیت های گوناگون و در هر زمان قابل استفاده است.
دارا بودن فعالیت مقدماتی نوع اول .
کار آموزی مهارت ها به عنوان فعالیت نوع دوم .
فراهم شدن امکان یک تحقیق گسترده توسط دانش آموزان .
این مدل زمانی نتیجه بخش است که دانش آموزان انگیزه ای بدست آورده باشد و علاقه های فراوانی داشته باشند.
پ-
فعالیت های این مدل عبارتند از :
1-نوع اول(فعالیت اکتشافی عمومی ) .
2-نوع دوم (فعالیت های کار آموزی گروهی ).
3-انجام پژوهشی کروهی کوچک یا انفرادی در باره مسایل واقعی .
در زیر درس نمونه ای از کتاب علوم دوره ابتدایی ارائه می شود که بر اساس مدل سه تایی غنی سازی (مدل رنزولی ) تهیه شده است.
موضوع اولیه: گیاهان
نوع اول : فعالیت اکتشافی عمومی
1-بازدید از باغ و ترتیب دادن یک گردش علمی 2-دیدن از نمایشگاه کل و گیاه 3- گردش در یک پارک و یا جنگل
4-نمایش یک فیلم آموزشی درباره پرورش و مراقبت از گیاهان 5- ...
نوع دوم: فعالیت های کار آموزی گروهی
1-از گیاهان گوناگون تصاویری جمع آوری کنید و آنها را بر اساس (اندازه گیاه، رنگ و شکل ریشه ، ساقه ،برگ و...)طبقه بندی کنید.
2-مهارتهای کتابخانه ای مربوط به جمع آوری اطلاعات یک نوع گیاه و بررسی قسمتهای مختلف گیاه را یاد بگیرند.
3-اجزای اصلی یک داستان را یاد بگیرند و در باره یک گیاه یا گل داستان کوتاهی بنویسند.
4-اجزای یک نوع گیاه را با اجزای یک نوع گیاه دیگر مقایسه کنید.
5- کتابهایی درباره پرورش و مراقبت از گیاهان (مانند گیاهان آپارتمانی ) بخوانید و در باره طراحی یک گل خانه با باغچه در پشت بام و یا در بالکن آپارتمانها توضیح دهید.
6-....
نوع سوم:
انجام پژوهشی کروهی کوچک یا انفرادی در باره گیاهان و ارزش آنها در محیط محل زند گی
در این مورد یک دانش آموز یا چند نفر از دانش آموزان در گرو ه های کوچک با کمک و مشارکت و راهنمایی معلم ، فعالیت هایی را در رابطه با درس گیاهان انجام دهند. و برنامه ریزی و تصمیم گیری می کنند. این کار به چند روش می تواند انجام داد .
1-جزوه ای یا مقاله ای همراه با تصاویر جمع آوری شده از گیاهان برای ارائه در کلاس آماده کند . و با استفاده از امکاناتی مانند پرده نمایش و سایر وسایل کمک آموزشی و انجام آزمایش و... می توانند مقاله خود را ارائه کنند.
2-تهیه روزنامه دیواری درباره گیاهان و نصب آن در محیط آموزشی مدرسه .
3-بر پا کردن یک نمایشگاه کوچک در مدرسه در زمینه گل و گیاه و کاشتن نمونه ای از گل و گیاه در باغچه مدرسه و یا آماده کردن گوشه ای از حیا ط مدرسه برای احداث یک گل خانه کوچک با همکاری یکدیگر .
4- ساختن گلهای مصنوعی با وسایلی مانند کاغذ های رنگی ، پارچه ؛ خمیر و سیم و ... و طراحی و نقاشی از روی نمونه واقعی که در محیط پار ک ها و ... یا فت می شود.
5-تهیه آلبومی از نمونه برگها و سایر اجزای اصلی گیاهان و نوشتن ویژگی هر گیاه در کنار آنها .
6-تهیه لیستی از نام , کاربرد و طرز استفاده گیاهانی که مصرف داروئی و یا خوراکی دارند و بررسی خواص آنها .
7-...

۱۳۸۷ مهر ۲۵, پنجشنبه

آیا وال یک ماهی است؟

نهنگها(والها)










ماهیها












وقتی معلم در کلاس درباره ما هیها تدریس می کرد یکی از دانش آموزان از معلم خود پرسیده بود :« آیا وال یک ماهی است؟» معلم قبل از پاسخ دادن به این سوال از سا یر دانش آموزان پرسید کسی در میان شما پاسخ این سوال را می دانداما هیچکدام پاسخ آن را نمی دانستند و همگی می گفتند : «ماهی است» در این همین موقع زنگ کلاس زده شدو معلم به بچه ها گفت : سه روز دیگر فیلمی از ماهیها و والها در اقیا نوس تهیه می کنم و در جلسه دیگر در کلاس با هم ان را تماشا می کنیم و شما هم تا سه روز دیگر فرصت دارید درباره این سوال فکر کنید با کمک یکدیگر ( به صورت گروه 4 یا 5 نفره ) اطلاعاتی همراه با عکس جمع آوری کنیدو در ضمن هر گروه سه مقوا رنگی ، چسب ، ماژ یک و مداد رنگی و خمیر رنگی مجسمه سازی ،قیچی ،پارچه های رنگی و پو لکهای رنگی ودکمه در اندازه کوچک و بزرک و... با خود به کلاس بیاورید تا فعالیتی در این زمینه در کلاس با کمک همدیگر انجام دهیم.
سه روز بعد در کلاس علوم:
ابتدا بچه ها در کلاس فیلم را با دقت مشاهده کردند. معلم روی تخته نوشت :«چرا از یک وال آب فوران می کند؟»
یکی از بچه ها گفت: « فکر می کنم هر بار در این فیلم وال به زیر آب می رفت آب وارد بدنش می شود که برای خروج آب اضافی از طریق سوراخی به خارج موقعی که به روی سطح آب می آید خارج می کند تا راحت تر نفس بکشد. » معلم پاسخ های بچه ها را گوش داد و گفت:«وقتی که ششهای یک وال از هوای مصرف شده پر شد وال به سطح اقیانوس بالا می آید تا هوای تازه برای تنفس استفاده کند. هوای گرم و مرطوب از میان یک یا دو سوراخ بینی که در بالای سر وال قرار گرفته است با فشار بیرون رانده می شود. اگر هوا کمی سرد باشد این جریان هوا ی گرم و مرطوب بعضی مواقع تشکیل یک ابر کوچک می دهد . که شما در فیلم مشاهده کردید . برای من و شما هم در هوای سرد چنین اتفاقی رخ می دهد . اگر شما در یک روز سرد تنفس بکنید همین اتفاق برای شما رخ می دهد. گاهی اوقات وال قبل از اینکه سرش کاملأ به سطح آب برسد ششها یش را خالی می کند سپس همراه با هوای بازدم وال ،یک فواره آب بوجود می آید . باز با هم این قسمت از فیلم را مجدد می بینیم. معلم گفت: خوب حالا وقتش هست درباره سوال « آیا وال یک ماهی است؟» با هم چند فعالیت در این زمینه انجام دهیم. مرحله اول: هر گروه جداگانه بنشینید و با استفاده از عکس و طرحی (مدل مقوایی از یک ماهی و یک وال ) که از قبل تهیه کرده ام . و به شما الان نشان می دهم سعی کنید یک وال و یک ماهی روی مقوا طراحی و با کمک قیچی و وسایلی که از قبل لیست آنها را به شما داده بودم شبیه به این مدلها با استفاده از مقوا یا پارچه های رنگی و یا با کمک خمیر رنگی سعی کنید ساختمان بدن یک ماهی و یک وال را بسازید . و کار گروهی خود را در روی دیوار کلاس یا در روی تا بلو نصب کنید . مشورت دانش آموزان با یکدیگر ، که گاهی همراه با فریاد نیز همراه می شد ، بسیار دیدنی بود. همگی به یکدیگر کمک می کردند و سعی می کردند مدلی زیبا ی خلق کنند و همکاری و همفکری یکدیگر موفق شدند. فعالیت مرحله (1) را به خوبی انجام دهند . و کار دست ساز خود را در کلاس با افتخار به نمایش می گذاشتند. و احساسی خوبی داشتند. سرانجام وقت مرحله اول تمام شد. مر حله دوم : در فعالیت دوم معلم از آنها خواست روی دو مقوا وسط یکی عکسی از وال و روی مقوای دیگر عکسی از یک ماهی بچسبانند اطلاعاتی که از قبل جمع آوری کرده بودند را روی هر یک از کارتهای کوچک مقوایی رنکی که با قیچی به شکلهای مورد علاقه خود بریده و آماده کرده اند جداگانه بنویسند. سپس از سمت تصویر یا نقاشی آن جانور ( وال یا ماهی )با کشیدن خط با خط کش و یا استفاده ازچسباندن روبانهای رنگی باریک به اطراف ، مشخصات اصلی و مهم را تک تک به انتهای خط و یا روبان وصل کنند (یعنی بچسبانند) به طوری که تصویر وال و ماهی روی هر مقوا ،وسط مقوا و اطلاعات مربوط به آن مانند یک شبکه در اطراف تصویر مشاهده می شود. مرحله سوم :در مرحله سوم معلم دو جدو ل روی تخته کشید و از دانش آموزان هم خواست در دفتر خود رسم کنند . در جدول شماره (1) یک ستون (مشخصات وال ) و ستون دیگر (مشخصات ماهیها ) و در ردیفهای افقی آن کلماتی مانند نوع تولید مثل ، پوشش بدن ، نوع تنفس و.... نوشته شده بود . در جدول شماره دو که دارای فقط دو ستون بود ستون اول مشخصات پستانداران و ستون دوم مشخصات ماهیها نوشته شده بود. بچه ها این مرحله را با کمک معلم خودبا کمتر ین اشتباه به پایان رساندند. مرحله چهارم:معلم در مرحله چهارم از گرو ه ها خواست نظریات و اطلاعاتی که جمع آوری کرده بودند بیان کنند . مرحله پنجم: پر سش و پاسخ های از سوی معلم و بچه ها مطرح شدو در پایان معلم گفت: آیا وال یک ماهی است؟ بچه ها گفتند : خیر و معلم لبخندی زد و گفت: بچه ها مردم فکر می کنند والها ماهی هستند ولی ماهی نیست. چون شکل وال شبیه ماهی است و در آب زندگی می کند مردم چنین فکری می کنند. ولی امروز ما با همکاری و همفکری یکدیگر فهمیدیم و یاد گرفتیم که وال از بسیاری جهات با یک ماهی تفاوت دارد. شما امروز یاد گرفتید که : 1- وال بچه زا است و به بچه هایشان شیر می دهند . جال انکه بسیاری از بچه ماهیها از تخم هایی که مادرشان در آب ریخته است بوجود می آیند . 2- والها نیز مانند ما با شش تنفس می کنند ولی ماهیها با آبشش نفس می کشند. 3-وال در روی بدنشان مقداری کمی ،چند مو زبر دارند ولی اغلب ماهیها دارای پولک اند.
4-والها حیواناتی خونگرم هستند ولی ماهیها خونسردند. در همین موقع یکی از بچه ها گفت :«ما پستانداران بیشتر دو جفت دست و پا داریم . اما نهنگ ندارد» معلم پاسخ داد:«نهنگ (وال) در طی تغییرات تکاملی پا های عقبی خود را از دست دادهاند و پا های جلوی آنها به باله شباهت دارد. » یکی از بچه ها پرسید: «شما گفتید پستانداران خونگرمند و ماهیها خونسرد این دو کامه چه تفاونی با هم دارند؟» معلم گفت : بین شما کسی جواب این سوال را کی داند؟ یکی از بچه ها گفت: خونگرم یعنی حرارت بدنشان ثابت است و و از در جه حرارت هوا یا آبی که در آن زندگی می کنند پیروی نمی کند.» معلم گفت: آفرین مریم جان خوب توضیحی دادی . معلم به سمت تخته رفت و تعریف خونسرد و خونگرم را روی تخته نوشت. و بچه ها در دفتر خود یاداشت کردند.
یکی از بچه ها گفت: «من در یکی از کتابها ی که چند روز پیش داشتم مطالعه می کردم تا اطلاعاتی درباره والها و ماهیها جمع آوری کنم . خواندم مع بزرگترین موجود زنده روی کره زمین وال آبی رنگ است. » معلم گفت:« بچه ها فرزانه درست می گوید . فرزانه خیلی ممنونم به مطلب خوبی اشاره کردی . وال آبی رنگ که شکل آن را همین آلان در این کتاب که از کتابخانه مدرسه به کلاس آورده ام به شما نشان می دهم . ببینید بزرگترین حیوان روی زمین است و این نوع وال بسیار بزرگتر از یک فیل است. دانشمندان می گویند بیست برابر فیل وزن داشته و بچه این وال آبی رنگ موقع تولد تا 3 تن وزن و 6 تا 8 متر طول دارد. و به این عکس نگاه کنید این وال پشت باله دار است . دانشمندان با مطالعه روی زندگی این نوع وال پی برده اند که بین 90 تا 100 سال عمر می کند و به همین دلیل بدون در نظر گرفتن انسان ، این وال بیشترین طول عمر را در میان پستانداران جهان دارند. بچه ها پستانداران در جا های مختلف سراسر دنیا زندگی می کنند. اکثریت پستانداران در خشکی زندگی می کنند تعداد کمی مانند دولفین ، وال ، گراز آبی در اقیانوس زندگی می کنند. خوک آبی و شیر ماهی در آبهای شور و خشکی زندگی می کنند. سگ آبی ، موش آبی و آسب آبی در آبهای شیرین و خشکی زندگی می کنند. برخی مانند بز و گوسفند کوهی در کوههای بلند و برخی مانند خفاش که تنها پستانداری که می تواند مانند پرندگان پرواز کند در غار زندگی می کند و یا خرس قطبی و گوزن شمالی در آب و هوای خیلی سرد زندگی می کنند. و برعکس شیر و ببر در آب و هوای خیلی گرم زندگی می کنند.
فعالیت خارج از کلاس و تکمیلی : در پایان در س معلم یک جدول کشید و نام تعدادی پستانداران مانند گاو ، شیر ،خرس و... نوشت و از بچه ها خواست تحقیق کنند این جانوران علف خوارند یا گوشتخوار یا همه چیز خوار و کدامیک و به چه دلیل به مناطق مختلف مها جرت می کنند. و کدام یک دارای خواب زمستانی هستند و خواب زمستانی معمولی با خواب طولانی چه تفاوتی دارد؟ معلم بار دیگر از همکا ری دانش آموزان در انجام فعالیتهای کلاسی تشکر کرد.
ماهیها















۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

فعالیتهای گروهی یا انفرادی (در کلاس یا خارج از کلاس ) برای آموزش بخش ها ی جانوران کتاب علوم








1-اسامی جانورانی که کودکان دیده اند از آنها بپرسید و در تابلو و دفتر کار علوم خود بنویسند . و از آنها بخواهید با مطالعه کتابها ی علمی و یا به کمک والدین خود و.... مقابل هر یک محل زندگی آن را ثبت کنند. و در صورت پیدا کردن عکسهای از آن جانوران ، عکس هر یک از آنها را در مقابل نام شان بچسبانند.
۲- به دانش آموزان فرصتی بدهید تا عکسهای از جانوران قطبی ، استوایی ، جنگلی و دریایی و... تهیه کنند . و اطلاعا تی از آنها به کمک یکدیگر جستجو و جمع آوری نمایند و در گروه های خود به روش ساخت گرا عکسهای جانوران را در وسط مقوا بچسبانند و یا استفاده از خط کش و کشیدن خطهای به اطراف خصوصیات آنها را بنویسند . (طرح شبکه ای و...).
۳-بچه ها را به گردش علمی ببرید و ضمن گردش علمی در جنگل و... لانه جانوران را به آنها نشان دهیدو دقت کنند که جانورانی مانند پرندگان لانه خود را از چه می سازند؟
۴- در ضمن گردش علمی از آنها بخواهید به کمک یکدیگر زمین را بکنند و جانورانی مانند کرم خاکی را پیدا کنند وچنین جانورانی را مشاهده و مطالعه کنند.
۵- در ضمن گردش علمی تخم پرندگان و یا جانوران مختلف را بیابند و ازلحاظ اندازه و رنگ و وزن و...مقایسه کنند.
۶- زندگی قورباغه و مراحل تغییر شکل آن را مشاهده کنند. و حتی در یک آکواریوم با کمک معلمشان در مدرسه تهیه کنند. و مراحل رشد قورباغه را در آن محیط شیشه ای هر روز زیر نظر بگیرند. و رفتار آنها را بررسی نمایند.
۷-در ضمن گردش علمی نمونه های از پیله کرمها زا پیدا کنند و حتی می توانند نمونه های را در شیشه گذاشته و مدتی در منزلشان یا مدرسه از آنها مراقبت کنند و ببینند چگونه پروانه بیرون می آید.
۸-در ضمن گردش علمی اقسامی از پروانه ها ی که دیده اند .عکسهای از آنها با دروبین بگیرند . و عکس آنها را جمع آوری کنند. و با کمک معلم و اشخاصی که در زمینه حشراتی مانند پروانه ها اطلاعاتی دارند . با نشان دادن عکسها به آنها اطلاعاتی در باره پروانه ها جمع آوری کنند.
۹-از مناطقی که در نزدیکی آب است دیدن نمایند و زندگی جانورانی مانند اردک را مطالعه کنند.
-در یک جدول نام جانورانی که دیده اند را بنویسند و در مقابل هر یک ، نوع خوراک هر جانور را در دفتر علوم خود بنویسند.
۱۱- در کلاس اسامی جانوران را روی تابلو بنویسید تا دانش آموزان نوع پوشش بدن ، نوع خوراک ، نوع تولید مثل ، نوع حرکت ، نوع لانه و... هر یک را در مقابلش بنویسند.
۱۲-با جمع آوری عکس یا نقاشی کردن یا تهیه مدلهای خمیری یا گچی و... نشان دهید که جانوراز منقار ، دم ،بال و پنجه چه استفا ده می کند.
۱۳- در باره مهاجرت پرندگان اطلاعاتی را جمع آوری و در یک جدول نام و علت مهاجرت هر یک از پرندگان را بنویسند.
۱۴-نشان دهید که می توانیم جانوران را برای کار های تفریحی و حمل بار تربیت نماییم. با کمک تصلویر یا نمایش فیلم از جانورانی مانند اسب ، الاغ و...
۱۵- از دانش آموزان بخواهید با همکاری یکدیکر در باره تغییر شکل جانوران ، تغییر رنگ ، کم با زیاد کردن پشم و موی ، ذخیره غذا ، خواب زمستانی و پنهان شدن در لانه را با رفتن به گردش علمی و مشاهده و کشیدن شکلها و یا گرفتن عکسهای از آنها نشان دهند.
۱۶- در مناطق برفی دانش آموزان در ضمن گردش علمی می توانند جای پای جانوران را در روی برف با استفاده از ذره بین پیدا کنند و با کمک معلم خود آن جانور را شناسایی کنند. زیر جای پای در روی برف معرف نوع جانور است. نمونه هایی از عکس اثر جای پای جانوران ترتیب دهید و یا از دانش آموزان بخواهید به کمک یکدیگر شکل پای جانورانی که دیده اند را رسم کنند.
۱۷- چند جانور اهلی را نام ببرند و معرفی کنند. معلم می تواند با کمک دانش آموزان تعدادی از جانوران اهلی مثل جوجه و.. به کلاس درس بیل ورند. و مواظبت از آنها را به آنها یاد دهند.
۱۸-داستانهایی توسط معلم و یا برخی از دانش آموزان نقل شود که نشان دهند که اسب ، گاو ، خرگوش ،سگ و... چه می خورند ؟ چگونه حرکت می کنند ؟ چگونه از بچه های خود مراقبت می کنند؟ و.....
۱۹-از دانش آموزان بخواهید که راجع به یک جانور که در خانه شان نگهداری می شود ، برای دوستانشان توضیح دهند.
۲۰- دانش آموزان با دیدن فیلم از جانورانی مانند مورچه یا زنبور و... در باره نیاز به همکاری در زندگی این گونه جانوران با همدیگر بحث و گفتگو کنند.





























































































۱۳۸۷ مهر ۱۸, پنجشنبه

فعالیتهای تصویری مربوط به پرندگان












































































نکته ها ی در باره پرندگان



















بدن پرند گان از پر پوشيده شده است । پر هاي رنگارنگ بهترين وسيله براي شناسايي آنها است. ا ندازه پر هاي اين جانوران يكسان نيست.پرندگان منقار دارند واز آن براي بر چيدن دانه يا خوردن غذ اهاي مناسب استفاده مي كنندپرند گان براي خود آشيانه مي سازند. پرندگان تخم مي گذارند و روي تخمهاي خود مي خوابند . جوجه ها پس از خروج از تخم نياز به پرستاري و تغذ يه دارند. پر ندگان پرواز مي كنند . ولي برخي از پرند گان قادر به پرواز نيستند. برخي ازپرند گان به صورت گرو هي زندگي مي كنند. وقتي كه زمستان مي آيد بسياري از پر ندگان به طرف جنوب پرواز مي کنند.بعضی از پرندگان هنگام مهاجرت پرواز های طولانی دارند . چلچله قطبی تابستانها را در نواحی قطب شمال و زمستانها را در نواحی قطب جنوب سپری می کند. علت مهاجرت پرندگان متفاوت است . پرندگان به علت تغییرات آب و هوا ، تمام شدن منابع غذایی و عادت به تولید مثل مکرر در طول سال در نقاط معینی از جهان مهاجرت می کنند. شکل بال پرندگان با نوع پرواز شان متناسب است.
پرنده گان بلند پرواز
مانند: باز ، بالهایی بلند و پهن دارند.
پرندگان سبکبال پرواز
مانند: مرغ نوروزی ،بالهایی بلند و باریک دارند.
پرندگان تند پرواز
مانند : سینه سرخ ،بالهایی عریض و کوتاهی دارند.
پرندگان زمینی
مانند : قرقاول و کبک ،بالهایی کوتاهی دارند که می توانند فقط پرواز های سریع و کوتاهی داشته باشند.
پرندگان فاقد پرواز
مانند: مرغ خانگی پرواز نمی کنند و بالهایشان تکامل نیافته است.
پرندگان شناگر ماهر
مانند: پنگوِِ ین ،بالهای پارومانندی برای شنا کردن دارند.
دم پرندگان در پرواز شان نقش فرمان را دارد و هنگام فرود آمدن تعادل بدنشان را حفظ می کنند. کبوتر دم پهنی دارد که برای توقف سریع به آن کمک می کند یا دارکوب دم محکمی دارد که هنگام بالا رفتن از تنه درخت به آن کمک می کند. تحرک پرندگان آن قدر زیاد است که غذای بسیار زیادی نیاز دارند و به نظر می رسد که همیشه در حال خوردن هستند. دانه ها و حشرات دو غذای اصلی و مهم پرندگان را تشکیل می دهند. برخی از پرندگان نظیر کلاغ ،زاغ کبود ،دم جنبانک بال قرمز از غلات و حبوبات تغذیه می کنند. بعضی مانند سینه سرخ ،چکاوک و کبوتر از دانه ها ومیوه ها تغذیه می کنند. پرندگانی مانند مرغ ماهیخوار و پلیکان بیشتر از ماهی ها تغذیه می کنند. پرندگان بزرگ وشکاری نظیر جغد و شاهین و... از جانورانی مانند موش صحرایی ؛ خرگوش و... تغذیه می کنند. اما لاشخور بر عکس جغد و شاهین دوست دارد از حیوانات مرده تغذیه کند. آیا تا به حال از نزدیک آب خوردن پرندگان را مورد مشاهده قرار داده اید؟ بیشتر پرندگان برای آب خوردن ابتدا منقار خود را پر از آب می کنند و سپس سر خود را به طرف عقب می برند تا آب از گلویشان پایین رود.

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من

بايگانی وبلاگ