۱۳۸۷ مهر ۷, یکشنبه

روشی برای آموزش درس بار الکتریکی (قسمت اول)









معلم وارد کلاس شد و در سکوت یک آزما یش را با سکه و و شیشه نسبتا بزرگ مربای انجام داد. از بچه ها خواست با دقت به مشاهده بپردازند. معلم یک سکه را از لبه برروی میز گذاشت و یک چوب کبریت را با دقت و به آرامی بر بالای سکه قرار داد و بعد یک بطری دهان گشاد را به آرامی روی آن گذاشت و سپس شانه پلاستیکی را بر روی پارچه پشمی مالش شدیدی داد و آن را به شیشه نزدیک نمود بچه ها مشاهده کردند که چوب کبریت به سوی شانه کشیده می شود و می افتد. (البته آن روز هوا دارای شرایط سرد و خشک بود. و معلم توانست از این آزمایش نتیجه بگیرد. ) این آزما یش بچه ها را به حیرت انداخته بود. و از این آزمایش لذت می بردند. معلم گفت بچه هاانسان از زمانهای خیلی دور با پدید ه های شبیه به همین آزمایش آشنا بوده است. بار ها برای انسان پیش آمده که وقتی در هوای سرد و خشک است لباسهای پشمی خود را از تن بیرون می آورد دچار احساسی شبیه برق گرفتگی خفیف می شد و یا وقتی موهای خود را شانه می کردند در هوای خشک در اثر مالش موهای انسان راست می شد. و یا ایجاد رعد و برق در آسمان او را به فکر وا می داشت که در ابر ها ودر آسمان بالای سرش چه اتفاقی می افتد و هزاران سئوال برای انسان پیش می آمد .که سعی می کرد پاسخی برای آنها پیدا کند. انسان در اوایل زندگی روی زمین فکر می کرد مثلا رعد و برق در اثر خشم و غضب ارواح آسمان است. یا برخی عقیده داشتند که رعد و برق نتیجه انفجار بزرگ گاز های مختلف دراطراف ابر ها ست. (تذکر : وقتی معلم این مطالب را بیان می کند تصاویری از راست شدن مو ی انسان در اثر مالش با شانه و رعد و برق در آسمان و... را به بچه ها نشان می دهد و حتی ممکن است شانه و و سایل دیگر مثل خود کار به بچه ها بدهد تا خودشان آزمایش کنند و ببینند چگونه ذرات ریز کاغذ برای لحظه خیلی کوتاه جذب شانه و یا خودکار می شوند. )












۱۳۸۷ شهریور ۳۰, شنبه

فعالیت تکمیلی






علوم پنجم / درس :جانداران ساده وسایل مورد نیاز:جدول محل اجرا : کلاس نحوه اجرا :گروهی
شرح فعالیت :در کتاب درسی ابتدا جانداران ساده به سه دسته جلبک - باکتری و قارچها تقسیم کرده از دانش اموران میخواهیم که درباره ی هریک از جانداران فکر کنند وفایده ها ضررهاودیگر ویژگی های انها را درجدول مربوط به خودشان بنویسند وهمچنین میتوانند در مواردی که تردید دارند تحقیق کنند مثلا کتابهایی را به انها معرفی میکنیم که خودشان به کتابها مراجعه کنند و نتیجه تحقیق خود را به کلاس ارائه دهند ویژگیهایی که در کتاب به انهااشاره شده است :بیشتر جلبکها غذای جاندران ابزی هستند. بعضی از مردم ساکن مناطق ساحلی و گرم جلبکها دریایی را می خورند . در بستنی سازی وتهیه خمیر دندان از جلبکها استفاده میشود .باکتری ها فراوانترین جانداران روی زمینند . بعضی از باکتری ها در اب وبعضی درخاک وبعضی درداخل ویا روی بدن جانوران وگیاهان زندگی میکنند.باکتری ها فقط یک سلول بسیار کوچک دارند .درست کردن کود یکی از کارهای مفید باکتری های ساکن خاک است .بعضی از باکتری ها بدن موجودات مرده را تجزیه میکنند ومواد انها رابه خاک میدهند..../اگر فعالیت یادهی- یادگیری به روش مناسب انجام گیرددرپایان میتوان انتظارداشت که دانش اموزان تا حدودی به هدف های زیردست یا بند:1- تعمیق اموخته ها 2-دقت درمطالعه 3- مهارت درتحقیق

نام جاندار /انواع /رنگ / اندازه و شکل / موارد استفاده / زیانها
جلبک
باکتری
قارچ













فعالیتهای تکمیلی

مقایسه کنید :
موجودات غیر زنده






موجودات زنده








علوم چهارم درس : موجودات زنده و غیر زنده محل اجرا : کلاس نحوه اجرا : گروهی
وسایل مورد نیاز : جدول
شرح فعالیت : در کتاب درسی بعضی از موجودات زنده و غیر زنده نام برده شده است از دانش آموزان می خواهیم که در مورد ویژگی های موجودات زنده و غیر زنده فکر کنندو یا در صورت داشتن تردید در مورد آن ها تحقیق وپرس و جو کنند از دانش آموزان می خواهیم که ویژگی های هر کدام را در جدول مربوطه بنویسند و سپس آنها را با یکدیگر مقایسه کنند .
موجود زنده /////////////// //////موجود غیر زنده

  1. به غذا نیازدارند. //// ////// / / 1 -به غذا نیاز ندارند.

  2. -رشد می کنند (بزرگ می شوند) ////// 2-رشد نمی کنند (بزرگ نمی شوند.)
3- نفس می کشند .(عمل تنفس )// ///////// 3-نفس نمی کشند .(عمل تنفس ندارند.)
4-تولید مثل می کنند. ///////////////////4-تولید مثل نمی کنند.
5-حرکت می کنند ./////////////////// / 5- خودشان حرکت نمی کنند.


درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من