۱۳۸۷ تیر ۲۰, پنجشنبه

فعالیت خارج از کلاس

علوم پنجم
درس :مبارزه پنهان
محل اجرا: خارج از کلاس
نحوه اجرا: گروهي


در كتاب درسي نام بعضي از بيماري هاي واگيردار آورده شده است از دانش آموزان مي خواهيم درباره ي اين بيماري ها تحقيق كرده و راه انتقال آن را بررسي كرده و وارد جدول كنند.

۱۳۸۷ تیر ۱۹, چهارشنبه

فعا لیت خارج از کلاس

جدولی مانند جدول زیر تهیه کنید ونام وسایل برقی راکه درخانه از آنها استفاده می کنید بنویسید।در روز،از هر یک از وسایل تقریباَ چند ساعت استفاده می شود؟




همراه با همه ی اعضای خانواده ی خود،سعی کنید یک یا دو ماه در مصرف برق صرفه جویی کنند.مثال مراقب باشید که هیچ چراغی بیهوده روشن نباشد،از اتوودیگر وسایل برقی فقط وقتی که لازم است ،استفاده کنید،به جای سماور برقی ازسماور نفتی یا اجاق گاز استفاده این مدت،مقدار مصرف برق رابا ماه های قبل مقایسه کنیدو نتیجه ی کار خود را به کلاس گزارش دهید.

۱۳۸۷ تیر ۱۵, شنبه

گزارش درس علوم
















گزارش درباره ي دوزيستان
نام دانش آموز
تاريخ
ساعت یافتن جانور:
جانور كوچك را در كجا يافتيم؟در برگه
اندازه جانور كوچك؟يك بند انگشت
هنگام لمس كردن آن چه چيزي حس كردم؟زبر بود ومي لغزيد
وقتي آن را يافتم چه كار مي كرد؟ شنا مي كرد
ساير جزئيات
از لحاظ رنگ چگونه بود؟
چند جانور شبيه خودش همراه او بودند؟
با خط کش اندازه دقیق طول آن را محاسبه کنید؟
از خود چه صدایی ایجاد می کرد؟ با استفاده از ضبط صوت صدای که از خود ایجاد می کرد را یاداشت کنید.
چه نوع جانورنی را می خورد؟ این جانوران را چگونه شکار می کرد و به چه دسته ای از جانوران تعلق دارند؟
سعی کنید با استفاده از دوربین به کمک بزرگتر خود از آنها عکس یا فیلم تهیه نمایید.
تصوير جانور كوچك


















توجه كنيد كه بدنش چند تكه است،آيا دندان ،دم،پا دارد؟
نام جانور ريز (در صورت امكان)از روي کتاب پيداكنيد. (قورباغه)
با استفاده از کتابهای علمی و با کمک معلم خود مراحل رشد و نوع زندگی آنها را مطالعه و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید। و با استفاده از مقوا – ماژیک یا مداد رنگی -مقوا های رنگی و قیچی و... مراحل زندگی از تخم تا قورباغه بالغ را نقاشی کنید. و توضیح هر قسمت را کنار شکل بنویسید.



































۱۳۸۷ تیر ۱۳, پنجشنبه

کاربرد روش علمی در زندگی و در کلاس درس

















































صبح وقتي كه ازخواب بيدارمي شويم وبطرف شيرآب ميرويم تا سروصورت خودرا بشوييم و نظافت شخصي خودرا انجام دهيم شيرآب را باز ميكنيم متوجه ميشويم كه آب قطع شده است ودر ذهنمان اين سؤال پيش مي آيدكه چراآب قطع شده است؟
-براي پيدا كردن پاسخ اين سؤال مراحلي در ذهن خود طي ميكنيم.
مشاهده:روبه رو شدن باقطعي آب،بررسي آب وجاري شدن آب و مراحل روش علمي شباهت زيادي دارد.
طرح مسئله:آيا آب شهري قطع شده است؟
آزمايش:مشاهده ي شيرآب همسايگان
فرضيه:اگرآب شهري قطع شده باشد همسايه ها نيز آب ندارند.
تحليل:اگر همسايه ها آب نداشته باشند فرضيه صحيح است واگرآنان آب داشته باشند فرضيه رد ميشود.
نتيجه:همسايه ها آب دارندو بايدفرضيه ديگري را مورد آزمايش قرار داد.
طرح مسئله:آياگرفتگي لوله عامل نبود آب است؟
فرضيه:اگر گرفتگي لوله عامل نبود آب باشد،با بررسي تعميرلوله آب جاري مي شود.
آزمايش:لوله ي آب را بررسي كنيم.
تحليل:اگرآب جاري شدفرضيه درست است و اگرجاري نشد فرضيه رد مي شود.
نتيجه:آب جاري نميشود وبايد فرضيه ديگري رامورد آزمايش قراردهيم.
طرح مسئله:آيا لوله كشي خانه آسيب ديده است؟
وما اين مسئله و مسائل ديگري را كه ممكن است مطرح شوند به همين شيوه حل ميكنيم تا سرانجام آب جاري شودپس از حل مسئله براي مدرسه رفتن به بيرون ازخانه ميرويم خبري از سرويس مدرسه نيست دراين مورد نيز در ذهن ما سؤال پيش مي آيد وفرضيه هاي را طرح ميكنيم.
فرضيه:آياسرويس ما را جاگذاشته است؟
آزمايش:با همكلاسي ها خود تماس ميگيريم.
تحليل:اگر جواب همكلاسيها مبني بر جاماندن ما بود،فرضيه درست است واگرنبود فرضيه رد ميشود.
نتيجه:سرويس ما را جاگذاشته است و ماتصميم ميگيريم پياده به مدرسه برويم.و....

وقتی در زندگی شخصی یک فرد مانند مثالهای بالا حادثه ای رخ می می دهد و از روش علمی استفاده می کند بدون آنکه خودش بفهمد و مسئله یا مشکل را حل می نماید. دانش آموزان هم می توانند در حل مسئله یا پرسشهای که در رابطه با مفاهیم علوم مواجه می شود . از روش علمی در کلاس استفاده نمایند. به مثال زیر توجه کنید چگونه دانش آموزان با کمک معلم خود از روش علمی در کلاس درس استفاده می کند. روز ابری بود و همه در کلاس درس بودند ناگهان یکی از دانش آموزان از معلم پرسید:«ذرات گرد و غبار در هوا در تشکیل ابر نقشی دارند؟ »
طرح مسئله:آیا ذرات گرد و غبار در ایجاد ابر های دخا لت می کنند؟
معلم از دانش آموزان خواست فرضیه ها خود را مطرح کنند.
فرضیه شماره 1: اگر درات گرد و غبار در هوا باشد قطره های ریز آب به آنها می چسبند. و قطره های آب به هم نزدیکتر می شوند.
فرضیه شماره 2: درات گرد و غبار در هوا باشد قطره های ریز آب به آنها نمی چسبند. و قطره های آب از هم دور می شوند.
آزمایش : همگی به آزمایشگاه مدرسه می روند و معلم یک کتری دارای آب را روی شعله چراغ گاز می گذارد و مدتی صبر می کنند آب شروع به جوشیدن می نماید و از لوله کتری خروج بخار آب را مشاهده می کنند معلم یک شمع روشن را زیر ابر کوچک می گیرد و از آنها می خواهد ببینند برای در ابر کوچک چه تغییری رخ می دهد؟ در همین موقع معلم یک پارچه آلوده به گرد و غبار را نزدیک آن ابر کو چک تکان می دهد و باز از آنها می خواهد با دقت نگاه کنند چه تغییری در ابر کوچک می بینند؟

تحلیل: اگر گرد و غبار در هوا نبود که قطره های ریز آب به هم نمی چسبیدند و مشاهده و بررسی آزمایش رد فرضیه 2 و درستی فرضیه 1 را نشان می دهد.

نتیجه:چنانجه می دانیم مولکول کوچکترین ذره هر جسم است که خواص آن جسم را دارا می باشد. مولکولهای آب همیشه در حال حرکت هستند و می دانیم گرما سبب سریع تر شدن حرکت مولکولهای آب می شود و قسمتی از مولکولهای آب که گرمای بیشتری دریافت کرده اند و سرعت بیشتری دارند از آب خارج می گردند. و از طریق لوله کتری به هوا می روند . این مولکولهای آب که شما آنها را از دهانه کتری می دیدید خارج می شو ند. بخار آب را در هوا تشکیل می دهند. بخار آب گرم و مرطوب است و به سمت بالا حرکت می کند. سرد و متراکم می شود پارچه آلوده به گرد و غبار سبب نزدیکتر شدن و جمع شدن قطره های خیلی ریز آب می شوند و این قطره ها به اطراف ذره های گرد و غبار می چسبند و ابر بوجود می آید.
















































































طرح یک موضوع از کتاب علوم با استفاده از هوش چندگانه









































درس علوم چهارم دبستان مبحث جانوران بی مهره بخش کرم ها
1.مرکز هوش بدنی/جنبشی وبصری و فضایی
در این فعالیت دانش آموز می تواند تصویر یک کرم را روی کاغذ نقاشی کند و یا با استفاده از وسایلی مانند خمیر بازی یا طناب یا پارچه و ماژیک یا مداد رنگی آن را رنگ کند و یک کرم بسازد و آن را حرکت دهد و نحوه حرکت یک کرم را نمایش دهد. و یا به مشاهده انواع از کرمها که قبلا طی گردش علمی در باغچه یا محیط مرطوب و جنگلی جمع آوری نموده اند می پردازند.

2.مرکز هوش منطقی /ریاضی
در این فعالیت با قرار د ادن قطر معمول یک نوع کرم در اختیار دانش آموز او می تواند اندازه آن را محاسبه کرده یا طول آن را در حالت عادی و در هنگام راه رفتن (کوتاه و بلند شدن بدن کرم)را محاسبه کند. و سرعت حرکت آنها را می توانند اندازه بگیرند با استفاده از ساعت ثانیه شمار و...

3. مرکز هوش زبانی/کلامی
در این فعالیت دانش آموزی داستانی از زبان یک کرم به دوستانش ارائه دهد یا داستان تخیلی و یا واقعی و یا خاطره ای درباره یک کرم به کلاس ارائه کند.

4.مرکز هوش موسیقیایی
دانش آموز شعری را با آهنگ در باره سر گذشت یک کرم بخوانند

5. مرکز هوش درون فردی
از دانش آموزان بخواهیم که انشا یا مقاله ای در باره ویژگی های یک کرم –محل زندگی آن-یا انواع ان نوشته و به کلاس ارائه دهند.


6- مرکزهوش میان فردی
از دانش آموز بخواهیم که اطلاعاتی در مورد کرم خاکی از دوستانش – بستگان و یا منابع دیگر همراه با عکسهای از آنها جمع آوری کرده و به کلاس ارائه کند.








































































































































































با زی کجای حرفم غلطه















درس: صدا
محل اجرا : کلاس
نحوه ی اجرا : جمعی-کلاسی

شرح فعالیت ها : بازی معروف (کجای حرفم غلطه ) را شروع کنید و به دانش آموزان بگویید من جمله هایی می گویم و شما ، با دقت گوش کنید و هر جای حرفم که غلط بوده بگویید غلطه آی جمله هایی از این قبیل: صدای جوجه نازک است- صدای سوت کلفت است – صدای قطار آهسته است -صدای بچه کلفت است-صدای گاو نازک است-صدای طبل کلفت است و ..... بیان توجه داشته باشید که هر جا به اختلاف نظر برخوردید از کسی که جواب درست و صحیح داده است بخواهید برای حرف خود دلیل بیاورد.
اگر فعالیت یاد دهی –یادگیری به گونه ای مناسب و صحیح انجام شود می توان انتظار داشت که در پایان دانش آموزان تا حدودی به هدف های زیر دست پیدا کنند:
1.پرورش مهارت گوش دادن
تعمیق آموخته ها در مورد مفاهیم کلفتی و نازکی ، بلندی و آهستگی صدا
برطرف کردن اشکال ها و سوءتفاهم ها در مورد مفاهیم فعالیت های کلفتی و نازکی ، بلندی و آهستگی صدا.
فعالیت خارج از کلاس :
دانش آموزان هنگامی که از مدرسه به خانه می روند به صداهایی که می شنوند ، دقت کنند و از صداهایی که می شنوند گزارش تهیه می کنند.
دانش آموزان دو مداد را روی کتاب خود قرار داده و دور آن را کش قرار می دهند و از این طریق سعی می کنند صدا ایجاد می کنند.
دانش آموزان با پرسش از بزرگترها و یا مطالعه کتاب علت گوناگونی صداها را جست و جو می کنند
دانش آموزان با کم و زیاد کردن مداد ها (در وسیله ای که ساخته اند) صداهای مختلفی را تولید می کنند
دانش آموزان فعالیت های کتاب کار مربوطه درس را در منزل حل می کنند.
دانش آموزان کتابی مرتبط با درس مطالعه می کنند و درباره ی درس اطلاعاتی جمع آوری می کنند

درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من