۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

دستگاه گردش خون (قسمت دوم )
















قلب شما تقريبأ به اندازهء مشتتان در هر طپش ، قلب استراحت مي كند. فراموش نکنید که قلب به وسیله انقباض و انبساط مثل یک تلمبه عمل می کند . وقتی که منقبض می شود خون را به داخل سرخرگها می ریزد. و زمانی که منبسط می شود خون از سیاهرگها به درون قلب جریان می یابد. قلب دارای دو قسمت است طرف راست و طرف چپ ،این دو قسمت به وسیله جداری به نام دیواره میانی کاملا از همدیگر جدا شده اند. هر طرف به طور جدا گانه خون را تلمبه می کنند. خون تا وقتی در قلب باشد در دو طرف قلب با هم مخلوط نمی شود. دو حفره بالایی قلب را دهلیز و دو حفره پایینی را بطن می نامند. دهلیزها خون را از سیاهرگهای بدن می گیرند و به داخل بطن ها می ریزند. و بطن ها خون را بعد به داخل سرخرگها ی بدن تلمبه می کنند. هر دو دهلیز در یک زمان عمل انقباض یا تلمبه کردن خون را انجام می دهند و دو بطن نیز عمل انقباض یا تلمبه زدن خون را همزمان انجام می دهند. بررسی زیست شناسان و پزشکان نشان می دهد که قلب دریچه های دارد که از برگشت خون به دهلیز ها در زمان انقباض بطنها جلوگیری می کنند. دریچه های مرکب از بافت پیوندی بین دهانه دهلیز راست و بطن راست و همچنین بین دهانه دهلیز چپ وبطن چپ وجود دارد. این دریچه ها یک طرفه عمل می کنند. زیر ا فقط به یک طرف می توانند حرکت کنند. وقتی که یک دهلیز منقبض می شود ، دریجه قلب کنار زده می شود و اجازه می دهد که خون به داخل بطن جریان یابد. اما زمانی که یک بطن منقبض می شود ، دریچه قلب به طرف بالا فشار داده می شود و دهانه را می بندد بطوری که خون نمی تواند به طرف دهلیز حرکت کند. در مدخل سرخرگها و سیاهرکها هم دریچه هایی وجود دارند و وقتی که خون سعی می کند به قلب برگردد دریچه سرخرگ را می بندد و در نتیجه جلو برگشت خون گرفته می شود. صدای ضربان قلب بر اثر بسته شدن دریچه های بین دهلیز ها و بطن ها و دریجه های سرخرگ های بزرگ مجاور قلب ایجاد می شود. همچنین در اثر انقباض قلب نوک آن به عقب و جلو حرکت می کند و موجب ضربانی می شود که قابل احساس است. نبض خود را بگیرید ، نبض ضربانی است که می توان در سرخرگها در موقع انقباض و یا تپیدن قلب احساس کرد. در واقع جریان سریع خون در سرخرگها باعث انبساط دیواره های سرخرگ و تولید ضربان می شود. نبض را می توان با گذاردن انگشت روی یک سرخرگ در مچ دست یا گردن احساس کرد. با شمارش تعداد ضربان در یک دقیقه می توانیم به سرعت ضربان قلب یا انقباض آن پی ببریم. خون بوسیله لوله های بسته به نام رگهای خونی در سرتا سر بدن حرکت می کند. به راستی این رگهای خونی چه وظیفه ای دارند ؟ رگهاي خوني بدن به سه دسته تقسيم مي شوند. اين رگهاي خوني در حمل خون هر كدام وظايفي بر عهده دارند.
وظايف رگهاي خوني بدن:سرخرگها ، كه از لوله هايي با ديوارهء ضخيم (كلفت ) تشكيل شده ا ند و خون را با فشار از قلب را نده مي شود به قسمتهاي مختلف بدن مي رود.سرخرگها ،رگهای هستند که خون را از قلب بیرون می برند .یک سرخرگ بزرگ از قلب خارج می شود و با انشعاب بصورت سرخرگهای کوچک و کوچکتری در تمام سطح بدن گسترده می شود. کوچکترین شاخه های سرخرگها به تمام نقاط بدن می رسند.سياهر گها ، كه از لوله هايي حامل خون با فشار كم تشكيل شده اند و خون را از قسمتهاي مختلف بدن به قلب بر مي گردانند.پس سیاهرگها رگهایی هستند که خون را به قلب باز می گردانند. سیاهرگهای بسیار کوچکی نیز در سر تا سر بدن وجود دارند. این سیاهرگهای کوچک با همدیگر تشکیل سیاهرگهای بزرگتری را می دهند و این کار آنقدر ادامه پیدا می کند تا سیاهرگ بزرگی که وارد قلب می شود ایجاد شود. قطر داخلی سیاهرگها از سرخرگها بیشتر است و دیوار ه های آنها نازکتر و دارای قابلیت ارتجاعی کمتری هستند اما به دلیل گشادی داخل آنها جریان خون در سیاهرگها کندتر از سرخرگها است. سیاهرگهای بزرگتر دارای دریچه های شبیه به فنجان هستند. که از برگشتن جریان خون جلوگیری می کنند. مويرگها ، شبكهء پيچيده و مفصلي از رگهاي بسيارنازك در بدن مي باشند، و مواد (مانند مواد غذايي وگاز ها) بين خون مويرگي و سلولها مبادله مي شود. در واقع رگهای خونی بسیار کوچکی هستند که در بین کوچکترین سرخرگها و سیاهرگها (نقش پل ارتباطی) قرار دارند. بعضی از آنها به قدری کوچک هستند که یاخته های خون می بایستی تک تک از میان آنها بگذرند . خون از سرخرگهای کوچک وارد مویرگها می شود و پس از عبور از میان آنها وارد سیاهرگها ی کوچک می گردد. در مجاورت هر یاخته (سلول) بدن مویرگی هم هست. و همانطور که اشاره شد عملا مواد مورد نیاز سلولهای بدن را به آنها می رسانند. دیواره آنها آنقدر نازک است که مولکولهای مواد موجود در خون می توانند وارد سلولها شوند و مولکولهای مواد در سلولها می توانند وارد خون گردند. خون غذا ، اکسیژن و مواد کانی را به سلولها می رساند و در همان حال ، یاخته ها( سلولها) کربن دی اکسید و سایر مواد را به خون باز پس می دهند.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

دستگاه گردش خون (قسمت اول)












در هر كشوري تعداد زيادي جاده ، بزرگراهها و خطوط راه آهن و... وجود دارد كه باعث ارتباط شهر هاي بزرگ و كوچك مي گردد. و از طريق اين راهها هر روز ميليونها كاميون حمل بار ، ماشينهاي ديگر و... در رفت و آمد هستند. خون مانند كاميونها و قطار هاي باري از درون بزرگرا ههاي مخصوصي عبور مي كند. به اين بزرگراهها رگ هاي خوني گفته مي شود تا به حال به جوي آب در زمينهاي كشاورزي نگاه كرده ايد. آب داخل جو در مسير حركت خود موادي را با خود حمل مي كند. خون هم مانند آب در مسير حركت خود در رگهاي مختلف بدن موادي را با خود حمل مي كند. دستگاه گردش خون وسيله ء انتقال مواد در بدن مي باشد. مهمترين قسمت آن قلب است كه مركز دستگاه گردش خون است. قلب به منزلهء تلمبه اي در بدن است. آيا تا به حال فكر كرده ايد كه قلب چه كاري انجام مي دهد؟ و يا چگونه عمل مي كند؟ كمي درحياط مدرسه بدويد و بعد دست خود را روي قسمت چب سينه بگذاريد چه احساس مي كنيد آيا تا به حال به صداي ضربان قلب خود ودوستانتان گوش كرده ايد؟ پز شكان با گوشي پزشكي ، به صداي قلب بيماران خود گوش مي دهند.ا گر شما به ضربان قلب خود گوش دهيد ، صداي شبيه لاب داپ ... لاب داپ .... لاب داپ ... مي شنويد. تا به حال با تلمبه سعي كرده ايد با فشار زياد هوا را وارد چرخ دو چرخه و يا توپ كنيد. يكي از عجيب ترين تلمبه هاي دنيا همين قلب ما ست . قلب داراي ماهيچهء تو خالي و بسيار نرم و قوي است. وقتي بسته مي شود. خون زيا دي با فشار به همه جاي بدن مي فرستد. قلب ما در هر دقيقه حدودهفتاد باراز خون پرو خالي مي شود و هر بار مقداري خون را با فشار زياد به داخل رگها مي فرستد. خون در هر دور گردش كامل خود در بدن دوبار ازقلب مي گذرد. يك بار در مسير خود به ششها و بار ديگر در برگشت خود به طرف بدن، قلب به وسيلهء ديواره اي به دو بخش تقسيم شده است.قسمت پايين هر دو نيمه ء قلب با هم منقبض(فشرده) شده و مانند تلمبه اي خون را به داخل رگ بزرگي به نام« سرخرگ آئورت» مي راند. بازگشت خون از بدن به وسيلهء بزرگ سياهرگهايي بالايي و پائيني به نيمه را ست قلب وارد مي شود. از آنجا به وسيلهء سرخرگ ششي به ششها وارد مي شود.وهنگا مي كه خون از ششها مي گذرد ، اكسيژن را مي گيرد و در همان هنگام گاز دي اكسيد كربن را از دست مي دهد. و سپس به وسيلهء سياهرگ ششي اين خون اكسيژن دار روشن به سمت چپ قلب باز مي گردد. و به وسيله قلب و عمل تلمبه اي آن، خون به بزرگترين سرخرگ بدن رانده مي شود. و از آنجا به وسيله سرخرگهاي كوچك تر به اندامهاي بدن مي رسد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

طرح درس نیرو

مشخصات كلي:نام درس: علوم دوم دبستان مدت: 45 دقيقه تعداد صفحه: 2 شماره طرح درس: 1 نام معلم:
موضوع: نيرو
هدف هاي عيني (جزئي):
الف-دانشي: 1- نيرو را به عنوان عامل كشيدن يا هل دادن چيزها بشناسند.
2- پي ببرند كه زمين به همه چيز ما نيرو وارد مي كند و آنها را به طرف خود مي كشد.
3- وزن يك جسم را به عنوان نيروي كششي كه از طرف زمين به آن وارد مي شود تعريف كنند।
ب- مهارتي : 1- با پاره كردن چيزها و مشاهده سقوط آن ها به نيروي كشش زمين پي ببرند.
2- با حركت دادن اجسام مختلف به صورت كشيدن يا هل دادن و مشاهده ي آن ها به مفهوم نيرو پي ببرند.
3- با بلند كردن چيزها با جرم هاي مختلف به تفاوت وزن آن ها پي ببرند.
4- با وصل كردن چيزهاي مختلف به فنر و اندازه گيري طول آن ها پي ببرند.
نگرشي: 1- در فعاليت هاي گروهي فعالانه و با احساس مسئوليت شركت كند.
2- در كارهاي گروهي و انجام آزمايش ها از خود علاقه نشان دهد.
رفتار ورودي: دانش آموزان در سال گذشته با مفاهيم كشيدن و هل دادن آشنا شده است.
روش تدريس:پرسش و پاسخ ـ سخنراني ـ ايفاي نقش
مواد آموزشي:كتاب درسي ـ ماشين اسباب بازي ـ ميخ ـ چكش ـ چوب ـ سنگ ـ كاموا ـ ليوان آب و پارچ
مدل كلاس:گروهي
نحوه تعامل و گرهبندي:
دوسويه ـ دانش آموزان را به گروه هاي 4 نفره تقسيم مي كنيم و اسم گروه ها را نيرو و كشش مي ناميم و به صورت كارت هاي به گردن دانش آموزان آويزان مي کنیم.
مفاهيم كليدي:نيرو ـ كشش زمين
مراحل تدريس:الف) مرحله آمادگي و ايجاد انگيزه:
ابتدا براي ايجاد انگيزه بين دانش آموزان دو به دو يك مسابقه ي زور آزمايي برگزار مي كنيم تا با آمادگي كامل درس را شروع كنند.
ب) ارزشيابي تشخيصي: 1) جرم را تعريف كنيد؟ 2) حجم چيست؟ 3) آيا هر چيزي كه جاي بيشتري بگيرد، جرم بيشتري هم دارد؟
ج) ارائه درس: فعاليت معلم: در آغاز درس دانش آموزان با يكديگر مسابقه مي دهند و وقتي مسابقه تمام شد توجه آنان را به تصوير عنواني جلب مي كند و درباره ي آن توضيح مي دهد و در آغاز درس اجسامي را كه با خود به كلاس آورده آن ها را هل مي دهد تا حركت كنند تا به اين ترتيب مفهوم نيرو را بدانند و بعد ميخي را كه با خود به كلاس آورده در چوب فرو مي برد و آن را از چوب بيرون مي آورد تا بدانند نيرو از هر جهت بر جسم وارد مي شود و در آخر هم يك سنگ را كه در دستش مي باشد آن را به طرف پائين رها مي كند تا نيروي كشش زمين را به دانش آموزان ياد بدهد. فعاليت دانش آموز: دانش آموزان در مسابقه شركت مي كنند و بعد از آن به فعاليت هايي كه معلم به آن ها مي دهد پاسخ مي دهند. اجسام را به حركت در مي آورند تا به آن نيرو وارد كنند، از پله بالا و پائين مي روند تا با نيروي كشش زمين آشنا شوند. به فعاليت هاي كتاب به صو رت گروهي (تيمي) پاسخ مي دهند
د ) ارزشيابي تكويني (مرحله اي): 1- چگونه مي توان چيزها را به حركت در آورد؟ 2- نيرو از چه جهتي بر اجسام وارد مي شود؟ 3- چرا سنگ به طرف پائين مي افتد؟ 4- آيا مي توانيد مثال هاي ديگري بزنيد كه نيرو در تمام جهات بر اجسام وارد مي شود؟
جمع بندي و نتيجه گيري:از اين درس نتيجه مي گيريم كه اجسام را مي توانيم به وسيله ي نيرو به حركت در آوريم و يك نيروي ديگر وجود دارد كه باعث مي شود ما بتوانيم بايستيم كه آن هم نيروي كشش زمين مي باشد.
ارزشيابي تكميلي:1- براي بلند كردن كدام وزنه نيروي بيشتري لازم است؟ 2- پايين آمدن از پله آسان تر است يا بالارفتن از آن ؟ چرا؟ 3- نيرو را تعريف كنيد؟ 4- نيروي كشش زمين را تعريف كنيد؟ 5- كدام علامت، جهت كشش زمين را نشان مي دهد؟

تعيين تكليف:فعاليت هاي مشابهي كه در كلاس انجام دادند در خانه انجام دهند و اين درس را بخوانند كه معلم از آن هاي مي پرسد. ليست اجسامي را كه نيروي بيشتري لازم است تا آن ها را به حركت در آورد را با خود به كلاس بياورند.

۱۳۸۷ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

یک طرح درس ساخت گرا و ساده درباره آشنایی با جانداران ساده

مقدمات اجرا:
نخستین گام ؛ تهیه تعدادی پوستر ؛ فیلم ؛عکس ؛ کتاب ؛ نمونه های واقعی قارج ها و جلبک ها در صورتی که بتوانید پیدا کنید ووسایلی مانند ذره بین , میکروسکوپ ؛ مداد رنگی یا ماژیک ؛ مقوا های رنگی , کاغذ سفید و رنگی ؛خط کش و... برای انجام فعالیتهای گروهی و آشنایی دانش آموزان با جانداران ساده و پی بردن به مشخصات ساختمانی این جانداران کسب هر چه بیشتر اطلاعات دقیقتر درباره نحوه رشد و زندگی ؛نوع تغذیه ؛ تولید مثل ؛ فواید و تاثیرات آنها بر زندگی ما و... می باشد و این اطلاعات از طریق انجام فعالیتهای گروهی و مشاهده فیلم و... در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. پس بهترین کار ؛ آوردن نمونه های از جانداران ساده که دانش آموزان از طریق میکروسکوپ و دره بین و یا از طریق مشاهده فیلمی درباره جانداران ساده به مشاهده دقیقتر آنها بپردازند. بهتر است از دانش آموزان بخواهید وسایلی مانند مقوا وچسب و قیچی و... از قبل با خود همراه بیاورند. و برای سهوات کار می توانید از جلسه قبل دانش آموزان را گروه بندی و به هر گروه فهرست وسایل لازم را بدهید و حتی از آنها بخواهید اطلاعات درباره اینگونه جانداران جهت انجام کار گروهی از کتابهای علمی ؛ اینترنت و ... آماده کنند و به کلاس همراه خود بیاورند. تا زمان انجام آموزش عملی کمتر شود.
مراحل اجرا:
الف) مرحله نخست: تصویر عنوانی کتاب به آنها نشان می دهیم و چند سوال در ارتباط با تصویر عنوانی مطرح کنید و بعد فیلم آموزشی کوتاهی درباره جانداران ساده به آنها نشان دهید و یا تعدادی پوستر رنگی از اینگونه جانداران مانند انواع باکتری ها؛ قارچها و جلبک ها در شکل و انداره های مختلف به آنها نشان دهید و یا اگر می توانید و امکان دارد با کمک میکروسکو پ و ذره بین به مشاهده دقیتر اینگونه جانداران بپردازند و تصویر آنها را نقاشی کنند. سعی کنید این مرحله که جهت آماده کردن آنها برای مرحله دوم آموزش عملی است 20 دقیقه بیشتر طول نکشد و در این مرحله حداقل 10 یا 15 سوال مطرح کنید.
ب) مرحله دوم ؛ آموزش عملی :دانش آموزان هر گروه که یک هفته قبل خود اطلاعات و وسایل لازم را جمع آوری و آماده و با خود به کلاس آورده اند و با توجه به راهنمایی معلمشان و مرحله نخست آموزش ؛ هر گروه یک جاندار ساده را از قبل انتخاب کرده بودند و اطلاعات مربوط به آن و عکس آن را تهیه نموده اند مثلا گروه اول جلبک سبز و گروه دوم جلیک قهوه ای و گروه سوم قارچ و.... در گروه خود در وسط مقوای بزرگ عکس و یا نام آن جاندار انتخابی خود را می نویسند و یا نقاشی می کنند و یا با چسپ می چسبانند و با استفاده از روبان رنگی و یا با ماژیک و خط کش خط های در اطراف عکس و نام آن جاندار به طرف بالا ، پایین ؛ چپ و راست آن می کشند و از قبل اطلاعاتی در مورد مشخصات بدن ؛ نوع تغذیه ، تولید مثل ؛ فواید ؛ زیان آوری آنها مثل ایجاد بیماری و.... روی کارتهای رنگی مقوایی دایره شکل یا مریعی و.. نوشته و در انتهایی هر کدام از آن روبانهای چسبانده و یا در انتهایی هر کدام از آن خط های که با خط کش کشیده اند با کمک چسب می چسبانند و یک نمودار شبکه ای مانند و ساخت کرا در روی مقوا ی بزرگ ایجاد می کنند مدت اجرای مرحله آموزش عملی 40دقیقه در نظر گرفته می شود.





پ)مرحله سوم: هر گروه مقوای خود را کامل و آماده نموده و بر روی تابلوی اطلاعاتی کلاس یا روی دیوار کلاس نصب می کنند
ت) مرحله چهارم : یک نفر از هر گروه به نمایندگی از طرف گروه خود درباره آن جاندارساده ای که مورد بررسی و مطالعه آنها بوده است توضیحاتی مختصر و کوتاهی می دهند مدت اجرای این مرحله 10 تا 15 دقیقه




درباره من

علوم و روش آموزش آن به کودکان و نوجوانان و طراحی و تصویر سازی

فهرست وبلاگ من